Τετάρτη 16 Νοεμβρίου 2011

Νίκος Χουλιαράς: αγαπημένος συγγραφέας και ζωγράφος




«Χωρίς τίτλο», 1996. Ακριλικό σε χαρτόνι, συλλογή του καλλιτέχνη























πηγή: Ελευθεροτυπία, Τετάρτη 16 Νοεμβρίου 2011 

Αναδρομική έκθεση του πολυτάλαντου καλλιτεχνη Νίκου Χουλιαρά στο Μουσείο Μπενάκη



Τέχνη πέρα απ' τον καμβά

«Οι πίνακές μου έχουν φως, αλλά δεν έχουν χρώματα» έχει πει για τη ζωγραφική του ο Νίκος Χουλιαράς, που η ενασχόλησή του με την τέχνη δεν έχει περιοριστεί στα όρια του τελάρου.
Εχει διακριθεί, επίσης, στη λογοτεχνία, στην ποίηση, στη μουσική και στο σχεδιασμό βιβλίων. Η μεγάλη αναδρομική του έκθεση με τίτλο «Τα πίσω δωμάτια του νου», που εγκαινιάζεται σήμερα στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς, δεν επιβεβαιώνει μόνο την ιδιόμορφη φωτεινότητα των έργων του αλλά και τη γόνιμη εξέλιξη της τέχνης του.




Ο πλούτος της παλέτας του και η ιδιαίτερη εικαστική γραφή του αναγνωρίζονται στα θέματά του, τα οποία επαναλαμβάνονται με εμμονή τόσο στη ζωγραφική όσο και στο σύνολο του δημιουργικού του έργου: στα «Μεταφυσικά Τοπία», στη «ζωγραφισμένη εικόνα του Εαυτού», στις ενότητες «Βία και έρωτας», «Το ζώο, Γραφή και ζωγραφική», «Τοπία του ματιού», «Τοπία του μυαλού» και «Σκιές».


Στην έκθεση, εκτός από τα ζωγραφικά έργα και τις δημιουργίες του σε χαρτί, παρουσιάζονται οι συγγραφικές, σχεδιαστικές και ερμηνευτικές πτυχές της καλλιτεχνικής του διαδρομής: εξώφυλλα βιβλίων, βινιέτες, χειρόγραφα, εξώφυλλα δίσκων και αντικείμενα, καθώς και οπτικοακουστικό υλικό από συνεντεύξεις, παραστάσεις και συναυλίες. Τα έργα προέρχονται από ιδρύματα και ιδιωτικές συλλογές, κυρίως όμως από το ανέκδοτο υλικό που αποκαλύφθηκε ύστερα από την ολοκλήρωση έρευνας δύο και πλέον χρόνων στο προσωπικό αρχείο του καλλιτέχνη.


Για τη σημασία της ανθρώπινης φιγούρας στη ζωγραφική του Ν. Χουλιαρά, η οποία «δεν είναι ποτέ στα μέτρα της ζωγραφικής επιφάνειας», κάνει λόγο στον κατάλογο η επιμελήτρια της έκθεσης Ελισάβετ Πλέσσα. Και προσθέτει: «Είτε είναι υπερβολικά μεγάλη και ασφυκτιά εγκλωβισμένη είτε είναι υπερβολικά μικρή και χάνεται στο απέραντο ζωγραφικό τοπίο. Και στις δύο όμως περιπτώσεις κατορθώνει να μεταμορφώσει τη ζωγραφική ένταση σε ένταση υπαρξιακή που μεταφέρεται στο θεατή σαν προσωπική του και γι' αυτό τον ταράζει».


Ο Νίκος Χουλιαράς γεννήθηκε στα Γιάννενα τον Οκτώβριο του 1940. Το 1967 αποφοίτησε από τη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, όπου σπούδασε γλυπτική στο εργαστήρι του Γιάννη Παππά και σκηνογραφία με τον Βασίλη Βασιλειάδη. Ηδη από το 1966 άρχισε να κάνει τις πρώτες σκηνογραφίες του για το Εθνικό Θέατρο ενώ το 1970 ολοκλήρωσε μια σειρά από μονόπρακτα. Το θέατρο ήταν ακόμα ένας δρόμος που τον οδήγησε στη ζωγραφική.


Στη φιλική της σχέση με τον Νίκο Χουλιαρά, από τις αρχές της δεκαετίας του '70, αναφέρθηκε χθες στην παρουσίαση της έκθεσης στο Μουσείο Μπενάκη η διευθύντρια του Ινστιτούτου Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης Τζούλια Δημακοπούλου. «Μέσα από την ποιητική γραφή του Χουλιαρά ερχόμαστε σε επαφή με τον σκεπτόμενο, προβληματισμένο Νίκο, με ξεκάθαρες απόψεις για τη ζωή και το θάνατο, για ουσιαστικές και βαθιές αλλαγές που ο χρόνος έφερε στη ζωή μας, τη θλίψη του καλλιτέχνη για την αναπόφευκτη φθορά», τόνισε.


Τέλος, στις 27 Δεκεμβρίου, με την ευκαιρία της έκθεσης, θα πραγματοποιηθεί στο αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη στην οδό Πειραιώς συναυλία προς τιμήν του καλλιτέχνη, όπου θα παρουσιαστούν τραγούδια και ποιήματά του.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΟΥΖΑΚΗΣ


Βλέπε και εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου