Τρίτη 18 Δεκεμβρίου 2012

Παραπληροφόρηση


@ Παραπληροφόρηση

Με βάση τον ορισμό και τη δημοσιογραφική είδηση, που ακολουθεί, να συζητήσετε το φαινόμενο της παραπληροφόρησης: Ποιοι παράγοντες συνήθως το προκαλούν και ποιες μπορεί να είναι οι συνέπειές του; Γιατί ο κόσμος παρασύρεται μερικές φορές από την παραπληροφόρηση;

·         Παραπληροφόρηση είναι η σκόπιμη διάδοση ψεύτικων ειδήσεων. Εκτός όμως από την κλασική παραπληροφόρηση, τα ΜΜΕ μπορούν να εξαπατήσουν το κοινό και με άλλους τρόπους:  απόκρυψη σημαντικών στοιχείων μιας είδησης, υπερτονισμός κάποιων πλευρών του γεγονότος που παρουσιάζεται, ήπια ή έντονα πολλές φορές δραματοποίηση ενός θέματος κ.ά.
  • Ύποπτη φημολογία για μεγάλο σεισμό προκάλεσε υστερία στη Θεσσαλονίκη. (Από τις εφημερίδες)
  • Φημολογία για υψηλότερη φορολόγηση τραπεζικών καταθέσεων οδήγησε σε εξαγωγή συναλλάγματος στο εξωτερικό.


  • Πρόλογος
Η παραπληροφόρηση, όπως ορίζεται ανωτέρω, χρησιμοποιούνταν πάντα από άτομα, ομάδες, επιχειρήσεις, εξουσίες, κράτη και οργανισμούς για την εξυπηρέτηση ορισμένων σκοπιμοτήτων. Στην εποχή μας, με την εκπληκτική εξάπλωση των ΜΜΕ, έχει προσλάβει τεράστιες διαστάσεις και έχει αποκτήσει φοβερή ευρηματικότητα, οπότε καθίσταται εξαιρετικά δύσκολο να τη διακρίνει κανείς από την πραγματική πληροφόρηση


  • Φορείς - Παράγοντες – Αιτίες παραπληροφόρησης
Η πολιτική κρατών – κυβερνήσεων – πολιτικών δυνάμεων
Ο ανταγωνισμός (ιδεολογικός, οικονομικός και πολιτικός) μεταξύ κρατών και συμμαχιών κρατών
Ο ανταγωνισμός μεταξύ μεγάλων επιχειρήσεων
Η επιδίωξη των ΜΜΕ να αυξήσουν την τηλεθέαση, την ακροαματικότητα, τις πωλήσεις  
Οι προσωπικές επιδιώξεις των δημοσιογράφων
Ο ανταγωνισμός μεταξύ των αστέρων του σταρ-σύστεμ και μεταξύ των τηλεοπτικών «περσόνων».


  • Συνέπειες της παραπληροφόρησης
Οι συνέπειες ποικίλλουν ανάλογα με το είδος της παραπληροφόρησης, την επιτυχημένη ή όχι διοχέτευσή της και το «φορέα» που προκαλεί.
Σε γενικές γραμμές πάντως αυτές είναι:
  1. Η χειραγώγηση της κοινωνίας από την κυρίαρχη ιδεολογική, πολιτική, οικονομική και θρησκευτική εξουσία και η στροφή της προς τις κατευθύνσεις που οι εξουσίες αυτές επιθυμούν.
  2. Η χειραγώγηση αυτή (ο έλεγχος αυτός) οδηγεί
α. στην ιδεολογική απονάρκωση μεγάλου μέρους της κοινωνίας,
β. στην πολιτική παθητικότητα και υποταγή
γ. στη ρύθμιση της συμπεριφοράς του κατά τις επιταγές ενός ξέφρενου και αχαλίνωτου καταναλωτισμού
            3. Βλάβες ή καταστροφές μεγάλων ή τεράστιων οικονομικών επιχειρήσεων
            4.  Προσβολή της τιμής και της αξιοπρέπειας – οικονομική βλάβη των θυμάτων της παραπληροφόρησης


  • Γιατί παρασύρεται ο κόσμος
Οι βασικότεροι λόγοι που εξηγούν το γιατί είναι οι εξής:
1. Η τάση της πλειονότητας των ανθρώπων να παρασύρονται από την εύκολη και εντυπωσιακή είδηση – σ’ αυτό το ευάλωτο σημείο της ανθρώπινης ψυχής στοχεύουν επιστημονικά οι μηχανισμοί παραπληροφόρησης
2. Η παραπληροφόρηση έχει οργανωθεί σε βάσεις επιστημονικές με τη συνδρομή πολλών γνωστών επιστημονικών κλάδων (π.χ. Ψυχολογία και Κοινωνιολογία) αλλά νέων (μέθοδοι σφυγμομέτρησης και επηρεασμού της κοινής γνώμης), οι οποίοι έχουν δημιουργηθεί για να την υπηρετήσουν. Η επιστημονικά οργανωμένη παραπληροφόρηση εκμεταλλεύεται την ανθρώπινη αδυναμία να παρασύρεται από την εύκολη και εντυπωσιακή είδηση, όπως προαναφέραμε
3. Η τεχνολογική τελειότητα, η τεράστια διάδοση και η μεγάλη πειθώ των ΜΜΕ, τα οποία ακριβώς είναι τα «κανάλια» εκείνα, μέσω των οποίων «οι κατασκευαστές» της παραπληροφόρησης μπορούν να διοχετεύουν με επιτυχία το «προϊόν» τους στο κοινό.
4. Η έλλειψη παιδείας που οδηγεί σε ανικανότητα διασταύρωσης των πληροφοριών που παρέχονται, καθώς και η αδυναμία κριτικής πρόσληψης και ουσιαστικής αποτίμησης των ειδήσεων που προβάλλονται.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου