Σάββατο, 15 Δεκεμβρίου 2012

Παραπληροφόρηση


Παραπληροφόρηση είναι η σκόπιμη διάδοση ψεύτικων ειδήσεων. Εκτός όμως από την κλασική παραπληροφόρηση, τα ΜΜΕ μπορούν να εξαπατήσουν το κοινό και με άλλους τρόπους: απόκρυψη σημαντικών στοιχείων μιας είδησης, υπερτονισμός κάποιων πλευρών του γεγονότος που παρουσιάζεται, ήπια ή έντονη πολλές φορές δραματοποίηση ενός θέματος με εισαγωγή ξένων -πλαστών-  στοιχείων στο γεγονός κ.ά.

I. Ας δούμε, για αρχή, πώς "παρουσίασε" το MEGA τη δολοφονία του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου το Δεκέμβρη του 2008: 

1. Πώς παρουσίασε το MEGA τη δολοφονία του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου 1ο video

2. Πώς παρουσίασε το MEGA τη δολοφονία του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου 2o video (πιο αναλυτικό)




II. Περνάμε σ' ένα πιο πρόσφατο γεγονός: ένα κύμα φημών σχετικά με ένα είδος καυσίμου. 

Στην αρχική του μορφή το ρεπορτάζ ΕΔΩ

Υγραέριο Κίνησης: Φήμες τέλος!

Επαγγελματίες και δημοσιογράφοι του χώρου μίλησαν για παραπληροφόρηση

   
Η φημολογία για επικείμενη αύξηση-φωτιά που αφορά στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης του υγραερίου κίνησης, δημιούργησε αναστάτωση στην αγορά, χωρίς ωστόσο να ανταποκρίνεται στα πραγματικά δεδομένα...

        Από το ρεπορτάζ του autotriti.gr προκύπτει: καταρχήν ότι δεν υπάρχει, τη δεδομένη στιγμή, καμία ειλημμένη απόφαση και συνεπώς επίσημη ενημέρωση προς όλους τους ενδιαφερόμενους (πρατηριούχους, εγκαταστάτες, κ.ο.κ.) για την φημολογούμενη εκτόξευση, κατά 164%, του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) του υγραερίου κίνησης.
Κατά δεύτερον, ακόμα κι αν υπάρξει ανατίμηση -με τη ρευστότητα που χαρακτηρίζει τη λήψη επιπρόσθετων οικονομικών μέτρων- στο υγραέριο, επιβεβαιώνεται μαθηματικά, ότι σε καμία περίπτωση, το εναλλακτικό καύσιμο LPG, που έγινε ιδιαίτερα δημοφιλές την περίοδο της κρίσης, δεν πρόκειται να γίνει ασύμφορο για τον καταναλωτή. Ούτε ως προς το χρονικό ορίζοντα της απόσβεσης, ούτε ως προς τα πλεονεκτήματα της οικονομίας και της αυτονομίας.

     Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή... Επικοινωνήσαμε με το γραφείο Τύπου του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και η απάντηση που εισπράξαμε είναι ότι «δεν υπάρχει καμία επίσημη απόφαση για το θέμα του υγραερίου». Άρα, σχόλιο ουδέν. Καμία επίσημη ενημέρωση δεν έχουν λάβει, ούτε γνωστοί εγκαταστάτες του χώρου, αλλά ούτε και εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα των πρατηρίων, με τις οποίες, επίσης, επικοινωνήσαμε.

     Με βάση την αγορανομική διάταξη 7/09, το υγραέριο, όπως άλλωστε και όλα τα καύσιμα, φορολογούνται με βάση τον μετρικό τόνο και όχι τα λίτρα (εδώ βρίσκεται η ουσία!). Στην περίπτωση του υγραερίου, του οποίου το ειδικό βάρος είναι 0,56, ο ένας μετρικός τόνος αντιστοιχεί σε περίπου 1.750 λίτρα.

       Μέχρι σήμερα ο φόρος ανά μετρικό τόνο υγραερίου είναι 200 ευρώ, πράγμα που σημαίνει σε κάθε λίτρο υγραερίου το ποσό που αναλογεί σε φόρο είναι 0,11ευρώ/λίτρο. Με βάση τις φήμες, ο φόρος ανά μετρικό τόνο υγραερίου θα αυξηθεί κατά 164% και από 200 ευρώ θα αγγίξει τα 330 ευρώ ανά μετρικό τόνο. Αυτό σημαίνει ότι σε κάθε λίτρο υγραερίου το αυξημένο ποσό φόρου που τάχα θα αναλογεί είναι 0.18 ευρώ/λιτρο, αντί για 0.11 ευρώ/λίτρο που ισχύει σήμερα. Με άλλα λόγια από τα 0.84 ευρώ, που πωλείται το λίτρο θα φτάσει θεωρητικά στα 0.91 ευρώ/λίτρο.

    Επίσημη τοποθέτηση για το θέμα έκανε ο κ. Νίκος Μανώνογλου, της Grupp Manologlou Gas, εταιρείας που δραστηριοποιείται από το 1988, στην υγραεριοκίνηση και ειδικότερα στη Βόρεια Ελλάδα:

    "Είμαι υποχρεωμένος να απαντήσω σε κάποια δημοσιεύματα των τηλεοράσεων, εφημερίδων και του διαδικτύου τα οποία να προκαλούν ενδεχομένως εσφαλμένες εντυπώσεις όσον αφορά τη διαμόρφωση των νέων τιμών του υγραερίου. Είναι αλήθεια ότι το υγραέριο κίνησης φορολογείται με 200 ευρώ τον τόνο, που ισούται με 1800 λίτρα υγραερίου περίπου. Αυτό πρακτικά σημαίνει 200 ευρώ δια 1800 λίτρα ισούται με 0,1111 φόρου ανά λίτρο. Στα δημοσιεύματα φημολογείται ότι ο φόρος θα φτάσει ενδεχομένως στα 330 ευρώ ανά τόνο, άρα 330 ευρώ δια 1800 λίτρα, ισούται 0,183 λεπτά ανά λίτρο. Αν λοιπόν υπάρξει νέα ανατίμηση στο υγραέριο η διαφορά θα είναι χονδρικά 0,0722 λεπτά ανά λίτρο υγραερίου. Παραδειγματικά ένας καταναλωτής που μέχρι σήμερα έβαζε 50 λίτρα υγραέριο στο αυτοκίνητο του πλήρωνε 50 Χ 0,88 = 44,00 ευρώ, ενώ με τα νέα μέτρα θα πληρώνει 50 Χ 0,95 = 47,50 ευρώ. Μιλάμε δηλαδή για μια διαφορά 3,5 ευρώ στην τσέπη του. Όλα αυτά προς αποφυγή παρανοήσεων και για την καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών".

     Η έντονη παραφιλολογία των τελευταίων ημερών, είναι αλήθεια ότι επικοινωνιακά έχει αναστατώσει το κομμάτι της αυτοκίνησης, που κόντρα στην κρίση, παρουσιάζει θετικούς δείκτες, όπως επιβεβαιώνεται από τα επίσημα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΑΑ). Από τις 4.074 υγραεριοκίνητα ΙΧ του 2010, την επόμενη χρονιά η αγορά κατέγραψε αύξηση 501% με 24.525 αυτοκίνητα! Ακόμα και στο 8μηνο του 2012 τα αυτοκίνητα που έχουν μετατραπεί σε υγραεριοκίνητα, ανέρχονται σε 27.478, καταγράφοντας αύξηση σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρσι 65,2%!

ΙΙΙ. Γεγονότα και Παραπληροφόρηση στο Διαδίκτυο

Ενδιαφέρουσες επισημάνσεις και οδηγίες προς γονείς


Το Διαδίκτυο παρέχει ανεξάντλητους πόρους και ευκαιρίες μάθησης. Περιέχει, όμως, και πάρα πολλές πληροφορίες που μπορεί να μην είναι ούτε ωφέλιμες ούτε αξιόπιστες. Καθώς ο καθένας μπορεί να δημοσιεύσει σχόλια ή πληροφορίες στο Διαδίκτυο, οι χρήστες θα πρέπει να αναπτύξουν ικανότητες κριτικής σκέψης, ώστε να κρίνουν την ακρίβεια των πληροφοριών αυτών.

Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τα παιδιά, που συνήθως πιστεύουν πως “Εάν είναι στο Διαδίκτυο, πρέπει να είναι αλήθεια”. Παραδοσιακά, οι έντυπες πηγές είχαν τους φύλακές τους, τους επιμελητές και τους διορθωτές που διόρθωναν τα λάθη και διέγραφαν τις ψευδείς και ανακριβείς πληροφορίες. Ωστόσο, το Διαδίκτυο, σε πολλές περιπτώσεις δεν διαθέτει ασφαλιστικές δικλείδες για τον έλεγχο της εγκυρότητας των πληροφοριών που δημοσιεύονται. Μάθετε στα παιδιά σας πώς λειτουργεί το Διαδίκτυο και εξηγήστε τους ότι ο καθένας μπορεί να δημιουργήσει μια διαδικτυακή τοποθεσία, χωρίς να τον ελέγχει κανείς. Μάθετε τα παιδιά σας να χρησιμοποιούν μεγάλο εύρος πηγών πληροφοριών και να ελέγχουν, να αμφισβητούν και να διασταυρώνουν όσα βλέπουν στο Διαδίκτυο
Πώς θα βοηθήσετε τα παιδιά να εντοπίζουν την παραπληροφόρηση;

Ξεκινήστε όταν τα παιδιά σας είναι μικρά. Ακόμη και παιδιά προσχολικής ηλικίας χρησιμοποιούν σήμερα το Διαδίκτυο για την αναζήτηση πληροφοριών, γι’ αυτό είναι σημαντικό να τα μάθετε από μικρά να διακρίνουν το γεγονός από την άποψη και να αναγνωρίζουν την προκατάληψη, την προπαγάνδα και τις τοποθεσίες που χρησιμοποιούν στερεότυπα.

Ρωτήστε τα παιδιά σας σχετικά με τις πληροφορίες που βρίσκουν στο Διαδίκτυο. π.χ. ποιος είναι ο σκοπός της διαδικτυακής τοποθεσίας; Η ψυχαγωγία; Οι πωλήσεις; Περιέχει η τοποθεσία πληροφορίες επικοινωνίας με το συγγραφέα ή μια ενότητα “Σχετικά με εμάς”; Η τοποθεσία έχει χορηγό κάποια συγκεκριμένη εταιρεία ή πρόσωπο ή μήπως είναι χώρος δημόσιας συζήτησης; Είναι το Διαδίκτυο ο καταλληλότερος τόπος για να βρείτε τις πληροφορίες που αναζητάτε;

Βεβαιωθείτε ότι τα παιδιά σας διασταυρώνουν τις πληροφορίες που συλλέγουν από το διαδίκτυο με πληροφορίες από άλλες πηγές. Ανατρέξτε σε άλλες διαδικτυακές τοποθεσίες ή μέσα ενημέρωσης, όπως εφημερίδες, περιοδικά και βιβλία, για να επιβεβαιώσετε τις πληροφορίες.

Ενθαρρύνετέ τα να συμβουλεύονται και εσάς. Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να χρησιμοποιούν ποικιλία πηγών, όχι απλώς το Διαδίκτυο. Πηγαίνετέ τα στη βιβλιοθήκη ή προμηθευτείτε μια καλή εγκυκλοπαίδεια σε δίσκο CD-ROM, όπως η Microsoft Encarta. Έτσι, τα παιδιά σας θα έχουν πρόσβαση σε εναλλακτικές πηγές πληροφοριών.

Διδάξτε στα παιδιά σας αποτελεσματικές τεχνικές για την εύρεση πληροφοριών στο Διαδίκτυο. Έτσι, θα βελτιωθεί σημαντικά η ικανότητά τους να βρίσκουν ποιοτικές πληροφορίες. Ένας τρόπος για να το πετύχετε αυτό είναι να ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να χρησιμοποιούν διάφορες μηχανές αναζήτησης και όχι μόνο μία.

Συζητήστε με τα παιδιά σας σχετικά με το μίσος και το ρατσισμό. Τα φίλτρα λογισμικού μπορούν να αποκλείσουν ορισμένα από αυτά τα είδη υλικού. Τα παιδιά σας, ωστόσο, θα πρέπει να μάθουν για το ρατσισμό και τα διεθνή γεγονότα, ώστε να μπορούν να αναγνωρίζουν το εμπαθές περιεχόμενo.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου