Τετάρτη, 25 Απριλίου 2012

Νεοελληνική Λογοτεχνία Α' Λυκείου: Θέματα προαγωγικών εξετάσεων

Ενημέρωση σχετικά με τις προαγωγικές εξετάσεις του Μαϊου

Πλησιάζουμε στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Στο μάθημα της Λογοτεχνίας δεν έχει ακόμη μέχρι σήμερα (25 Απρίλη) καθοριστεί με ποιο τρόπο θα γίνουν οι εξετάσεις.

Δύο είναι τα ενδεχόμενα: είτε να εξεταστείτε σε γνωστό (διδαγμένο) κείμενο
                                         είτε σε άγνωστο.

Ελπίζω μέχρι την άλλη βδομάδα να έχει ξεκαθαρίσει το ζήτημα. Αυτό εξαρτάται από το Υπουργείο και από το Σχολικό Σύμβουλο.

Πάντως προετοιμαζόμαστε και για τα δύο ενδεχόμενα.

Εάν μας ανακοίνωσουν εξέταση σε διδαγμένο, θα επιλέξουμε ορισμένα από τα κείμενα που έχουμε πραγματευθεί όλη τη χρονιά και θα τα ορίσουμε ως εξεταστέα ύλη.

Εάν τελικά καταλήξουν σε εξέταση άγνωστου κείμενου αυτό θα προέρχεται
        είτε από την ενότητα "Τα φύλα στη Λογοτεχνία"
        είτε από την ενότητα "Παράδοση και μοντερνισμός στη νεοελληνική ποίηση"

Η γράπτη εξέταση, είτε σε γνωστό είτε  σε άγνωστο, θα γίνει με βάση ερωτήσεις - ασκήσεις παρόμοιες με αυτές που έχουμε κάνει όλη τη χρονιά.

  • Διαγώνισμα 
  • Κείμενο
Πέτρος  Μάρκαρης, Άμυνα Ζώνης         (Αστυνομικό μυθιστόρημα, απόσπασμα)
24ο Κεφάλαιο, σσ. 164-166
[ Ο αστυνόμος Κώστας Χαρίτος νοσηλεύεται για πέμπτη μέρα σε νοσοκομείο της Αθήνας μετά από τραυματισμό στο στήθος από πυροβολισμό σε ώρα υπηρεσίας.]
Κατεβάζω τα ακουστικό και γυρίζω στην Κατερίνα, που με κοιτάζει καχύποπτα τώρα. «Κατερίνα, κοριτσάκι μου» της λέω γλυκά, «πρέπει να βγω σήμερα από το νοσοκομείο. Προέκυψε κάτι πολύ επείγον.»
«Είσαι τρελός.» Είναι το μόνο που βρίσκει να μου πει. «Ξέρεις, τι θα γίνει, όταν το μάθει η μαμά.»
«Όχι, αλλά ξέρω τι κανόνισε η μαμά σου με τους γιατρούς. Στρίμωξα τον Ουζουνίδη και μου τα είπε. Του υποσχέθηκα να μην πω τίποτα στη μάνα σου, σ’ εσένα όμως μπορώ να το πω.»
Τη βλέπω να γυρίζει το βλέμμα της αλλού και καταλαβαίνω ότι είναι και αυτή στο κόλπο, ή τουλάχιστον το ξέρει.
«Το ’ξερες ε;» της λέω με παράπονο. «Το ’ξερες και δεν είπες τίποτα.»
«Τι ήθελες να πω; Αφού τα κανόνισε μόνη της. Θα τσακωνόσαστε  και δεν αντέχω τους καυγάδες σας. Στο κάτω – κάτω, δε θα πάθεις τίποτα, αν μείνεις δυο μέρες παραπάνω.»
«Θα φύγω σήμερα έτσι κι αλλιώς. Παρ’ το απόφαση.»
            «Καλά, περίμενε» μου λέει και πετάγεται έξω από το δωμάτιο. Αν ήταν τώρα η Αδριανή, θα μας άκουγαν στο Πεντάγωνο. Το καλό με την Κατερίνα είναι ότι καταλαβαίνει πότε δεν πρέπει να επιμείνει και τρέχει να περισώσει ό,τι μπορεί.»
Σε λίγο γυρίζει με τον Ουζουνίδη. «Τι είναι αυτά που ακούω; Κάναμε μια συμφωνία» μου λέει θυμωμένος.
«Επειδή σε συμπαθώ, θα σ’ τα κάνω λιανά για να τα καταλάβεις. Υπάρχουν δυο τρόποι για να φύγω από δω. Ο ένας είναι να μου δώσεις εξιτήριο και να φύγω κανονικά. Ο άλλος είναι να ντυθώ κι αν πας να μ΄ εμποδίσεις, να σε πάω μέσα για αντίσταση κατά αστυνομικού οργάνου.»
Του εξηγώ με δυο λόγια τα περί Πετρούλια κι αυτά που βρήκαμε στο σπίτι του. Καλμάρει και χαμογελάει. «Θα φύγεις, αλλά θα μου δώσεις το λόγο σου ότι πρώτον δε θα καπνίζεις.»
«Όχι. Το πολύ τρία τσιγάρα. Ένα μετά από κάθε φαγητό.»
«Ούτε ένα. Το τελευταίο τσιγάρο σου το κάπνισες πριν μπεις στο νοσοκομείο. Από δω και πέρα το κάπνισμα απαγορεύεται. Δεύτερον, θα παίρνεις τακτικά τα φάρμακά που θα σου γράψω και σε δέκα μέρες θα ’ρθεις πάλι να σε δω.»
«Εντάξει.»
«Τρίτον, δε θα κουράζεσαι. Το πολύ τρεις – τέσσερις ώρες δουλειά τη μέρα και μετά θα γυρίζεις σπίτι σου να ησυχάζεις.»
«Σύμφωνοι.»
«Και τέταρτον, δε θα οδηγείς για λίγο καιρό. Θα πηγαίνεις με ταξί ή με τη συγκοινωνία.»
«Θα τον πηγαίνω και θα τον φέρνω εγώ» προσφέρεται η Κατερίνα.
«Πού έμαθες να οδηγείς;» τη ρωτάω, όταν ο Ουζουνίδης έχει φύγει για να γράψει τη συνταγή.
«Έβγαλα δίπλωμα, γιατί ο Πάνος έχει αμάξι και μου το δίνει κάπου-κάπου» μου απαντάει αμήχανα.
Θέλω να τη ρωτήσω, αν έχει γιώτα-χι ή αγροτικό Ντάτσουν, για να κουβαλάει οπωροκηπευτικά, αλλά μου φέρθηκε εντάξει και δε θέλω να την πικράνω.
Όταν έρχεται η Αδριανή, με βρίσκει ντυμένο και έτοιμο να φύγω.
«Γιατί ντύθηκες;» με ρωτάει, έτοιμη να βάλει τις φωνές.
«Γιατί παίρνω εξιτήριο και φεύγω.»
«Αφού ήταν να φύγεις το Σάββατο.» Δαγκώνεται που της ξέφυγε, αλλά δεν έχει πια σημασία.
«Τούμπαρα τους γιατρούς και μ’ αφήνουν από σήμερα.»
Τη βλέπω να μένει κάγκελο και απολαμβάνω το θρίαμβό μου.


Ερωτήσεις

1.       Ποιοι είναι οι ήρωες του αποσπάσματος;
Χαρακτηρίστε τους!

2.       Ποιος είναι ο αφηγητής της ιστορίας;

3.       1. Ποιους αφηγηματικούς τρόπους χρησιμοποιεί ο συγγραφέας;
            2. Ποιος κυριαρχεί; Τι πετυχαίνει με τη χρήση του ο συγγραφέας;

4.       Παρουσιάστε και κρίνετε τη σχέση του αστυνόμου με την κόρη του.

5.       Παρουσιάστε και κρίνετε τη σχέση του αστυνόμου με το γιατρό του με βάση το παρακάτω απόσπασμα:
Σε λίγο γυρίζει με τον Ουζουνίδη. «Τι είναι αυτά που ακούω; Κάναμε μια συμφωνία» μου λέει θυμωμένος.
«Επειδή σε συμπαθώ, θα σ’ τα κάνω λιανά για να τα καταλάβεις. Υπάρχουν δυο τρόποι για να φύγω από δω. Ο ένας είναι να μου δώσεις εξιτήριο και να φύγω κανονικά. Ο άλλος είναι να ντυθώ κι αν πας να μ΄ εμποδίσεις, να σε πάω μέσα για αντίσταση κατά αστυνομικού οργάνου.»
Του εξηγώ με δυο λόγια τα περί Πετρούλια κι αυτά που βρήκαμε στο σπίτι του. Καλμάρει και χαμογελάει. «Θα φύγεις, αλλά θα μου δώσεις το λόγο σου ότι πρώτον δε θα καπνίζεις.»
«Όχι. Το πολύ τρία τσιγάρα. Ένα μετά από κάθε φαγητό.»
«Ούτε ένα. Το τελευταίο τσιγάρο σου το κάπνισες πριν μπεις στο νοσοκομείο. Από δω και πέρα το κάπνισμα απαγορεύεται. Δεύτερον, θα παίρνεις τακτικά τα φάρμακά που θα σου γράψω και σε δέκα μέρες θα ’ρθεις πάλι να σε δω.»
«Εντάξει.»
«Τρίτον, δε θα κουράζεσαι. Το πολύ τρεις – τέσσερις ώρες δουλειά τη μέρα και μετά θα γυρίζεις σπίτι σου να ησυχάζεις.»
«Σύμφωνοι.»
«Και τέταρτον, δε θα οδηγείς για λίγο καιρό. Θα πηγαίνεις με ταξί ή με τη συγκοινωνία.»

 6.      
« Όταν έρχεται η Αδριανή, με βρίσκει ντυμένο και έτοιμο να φύγω.
«Γιατί ντύθηκες;» με ρωτάει, έτοιμη να βάλει τις φωνές.
«Γιατί παίρνω εξιτήριο και φεύγω.»
«Αφού ήταν να φύγεις το Σάββατο.» Δαγκώνεται που της ξέφυγε, αλλά δεν έχει πια σημασία.
«Τούμπαρα τους γιατρούς και μ’ αφήνουν από σήμερα.»

Συνεχίστε το διάλογο... (12 - 15 ατάκες) έτσι ώστε να αναδειχθεί (φανερωθεί ) ο χαρακτήρας της Αδριανής και οι σχέσεις του ζευγαριού.


7.       «Τη βλέπω να μένει κάγκελο και απολαμβάνω το θρίαμβό μου.»
Σχολιάστε!

 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου