Παρασκευή 28 Δεκεμβρίου 2012

Τετάρτη 26 Δεκεμβρίου 2012

Όσο μπορείς - Κ. Π. Καβάφης

Κι αν δεν μπορείς να κάμεις την ζωή σου όπως την θέλεις,
τούτο προσπάθησε τουλάχιστον
όσο μπορείς: μην την εξευτελίζεις
μες στην πολλή συνάφεια του κόσμου,
μες στες πολλές κινήσεις κι ομιλίες.

Μην την εξευτελίζεις πηαίνοντάς την,
γυρίζοντας συχνά κ’ εκθέτοντάς την
στων σχέσεων και των συναναστροφών
την καθημερινήν ανοησία,
ώς που να γίνει σα μια ξένη φορτική. 



Ένα video από το Reuters για όλα όσα συνέβησαν το 2012 στην Ελλάδα και στον κόσμο....

Τρίτη 18 Δεκεμβρίου 2012

Παραπληροφόρηση


@ Παραπληροφόρηση

Με βάση τον ορισμό και τη δημοσιογραφική είδηση, που ακολουθεί, να συζητήσετε το φαινόμενο της παραπληροφόρησης: Ποιοι παράγοντες συνήθως το προκαλούν και ποιες μπορεί να είναι οι συνέπειές του; Γιατί ο κόσμος παρασύρεται μερικές φορές από την παραπληροφόρηση;

·         Παραπληροφόρηση είναι η σκόπιμη διάδοση ψεύτικων ειδήσεων. Εκτός όμως από την κλασική παραπληροφόρηση, τα ΜΜΕ μπορούν να εξαπατήσουν το κοινό και με άλλους τρόπους:  απόκρυψη σημαντικών στοιχείων μιας είδησης, υπερτονισμός κάποιων πλευρών του γεγονότος που παρουσιάζεται, ήπια ή έντονα πολλές φορές δραματοποίηση ενός θέματος κ.ά.
  • Ύποπτη φημολογία για μεγάλο σεισμό προκάλεσε υστερία στη Θεσσαλονίκη. (Από τις εφημερίδες)
  • Φημολογία για υψηλότερη φορολόγηση τραπεζικών καταθέσεων οδήγησε σε εξαγωγή συναλλάγματος στο εξωτερικό.


  • Πρόλογος
Η παραπληροφόρηση, όπως ορίζεται ανωτέρω, χρησιμοποιούνταν πάντα από άτομα, ομάδες, επιχειρήσεις, εξουσίες, κράτη και οργανισμούς για την εξυπηρέτηση ορισμένων σκοπιμοτήτων. Στην εποχή μας, με την εκπληκτική εξάπλωση των ΜΜΕ, έχει προσλάβει τεράστιες διαστάσεις και έχει αποκτήσει φοβερή ευρηματικότητα, οπότε καθίσταται εξαιρετικά δύσκολο να τη διακρίνει κανείς από την πραγματική πληροφόρηση


  • Φορείς - Παράγοντες – Αιτίες παραπληροφόρησης
Η πολιτική κρατών – κυβερνήσεων – πολιτικών δυνάμεων
Ο ανταγωνισμός (ιδεολογικός, οικονομικός και πολιτικός) μεταξύ κρατών και συμμαχιών κρατών
Ο ανταγωνισμός μεταξύ μεγάλων επιχειρήσεων
Η επιδίωξη των ΜΜΕ να αυξήσουν την τηλεθέαση, την ακροαματικότητα, τις πωλήσεις  
Οι προσωπικές επιδιώξεις των δημοσιογράφων
Ο ανταγωνισμός μεταξύ των αστέρων του σταρ-σύστεμ και μεταξύ των τηλεοπτικών «περσόνων».


  • Συνέπειες της παραπληροφόρησης
Οι συνέπειες ποικίλλουν ανάλογα με το είδος της παραπληροφόρησης, την επιτυχημένη ή όχι διοχέτευσή της και το «φορέα» που προκαλεί.
Σε γενικές γραμμές πάντως αυτές είναι:
  1. Η χειραγώγηση της κοινωνίας από την κυρίαρχη ιδεολογική, πολιτική, οικονομική και θρησκευτική εξουσία και η στροφή της προς τις κατευθύνσεις που οι εξουσίες αυτές επιθυμούν.
  2. Η χειραγώγηση αυτή (ο έλεγχος αυτός) οδηγεί
α. στην ιδεολογική απονάρκωση μεγάλου μέρους της κοινωνίας,
β. στην πολιτική παθητικότητα και υποταγή
γ. στη ρύθμιση της συμπεριφοράς του κατά τις επιταγές ενός ξέφρενου και αχαλίνωτου καταναλωτισμού
            3. Βλάβες ή καταστροφές μεγάλων ή τεράστιων οικονομικών επιχειρήσεων
            4.  Προσβολή της τιμής και της αξιοπρέπειας – οικονομική βλάβη των θυμάτων της παραπληροφόρησης


  • Γιατί παρασύρεται ο κόσμος
Οι βασικότεροι λόγοι που εξηγούν το γιατί είναι οι εξής:
1. Η τάση της πλειονότητας των ανθρώπων να παρασύρονται από την εύκολη και εντυπωσιακή είδηση – σ’ αυτό το ευάλωτο σημείο της ανθρώπινης ψυχής στοχεύουν επιστημονικά οι μηχανισμοί παραπληροφόρησης
2. Η παραπληροφόρηση έχει οργανωθεί σε βάσεις επιστημονικές με τη συνδρομή πολλών γνωστών επιστημονικών κλάδων (π.χ. Ψυχολογία και Κοινωνιολογία) αλλά νέων (μέθοδοι σφυγμομέτρησης και επηρεασμού της κοινής γνώμης), οι οποίοι έχουν δημιουργηθεί για να την υπηρετήσουν. Η επιστημονικά οργανωμένη παραπληροφόρηση εκμεταλλεύεται την ανθρώπινη αδυναμία να παρασύρεται από την εύκολη και εντυπωσιακή είδηση, όπως προαναφέραμε
3. Η τεχνολογική τελειότητα, η τεράστια διάδοση και η μεγάλη πειθώ των ΜΜΕ, τα οποία ακριβώς είναι τα «κανάλια» εκείνα, μέσω των οποίων «οι κατασκευαστές» της παραπληροφόρησης μπορούν να διοχετεύουν με επιτυχία το «προϊόν» τους στο κοινό.
4. Η έλλειψη παιδείας που οδηγεί σε ανικανότητα διασταύρωσης των πληροφοριών που παρέχονται, καθώς και η αδυναμία κριτικής πρόσληψης και ουσιαστικής αποτίμησης των ειδήσεων που προβάλλονται.


Σάββατο 15 Δεκεμβρίου 2012

Παραπληροφόρηση και Κ. Π. Καβάφης


Αυτοκράτωρ, Συγκλητικοί, Ύπατοι, Πραίτορες, ρήτορες και λαός μάλλον θα υπήρξαν θύματα παραπληροφόρησης

Κ. Π. Καβάφης Περιμένοντας τους Βαρβάρους 

-Τι περιμένουμε στην αγορά συναθροισμένοι;
Είναι οι βάρβαροι να φθάσουν σήμερα.

-Γιατί μέσα στην Σύγκλητο μιά τέτοια απραξία;
Τι κάθοντ' οι Συγκλητικοί και δεν νομοθετούνε;

-Γιατί οι βάρβαροι θα φθάσουν σήμερα.
Τι νόμους πια θα κάμουν οι Συγκλητικοί;
Οι βάρβαροι σαν έλθουν θα νομοθετήσουν.

-Γιατί ο αυτοκράτωρ μας τόσο πρωί σηκώθη,
και κάθεται στης πόλεως την πιο μεγάλη πύλη
στον θρόνο επάνω, επίσημος, φορώντας την κορώνα;

-Γιατί οι βάρβαροι θα φθάσουν σήμερα.
Κι ο αυτοκράτωρ περιμένει να δεχθεί
τον αρχηγό τους. Μάλιστα ετοίμασε
για να τον δώσει μια περγαμηνή. Εκεί
τον έγραψε τίτλους πολλούς κι ονόματα.

-Γιατί οι δυό μας ύπατοι κ' οι πραίτορες εβγήκαν
σήμερα με τες κόκκινες, τες κεντημένες τόγες·
γιατί βραχιόλια φόρεσαν με τόσους αμεθύστους,
και δαχτυλίδια με λαμπρά γυαλιστερά σμαράγδια·
γιατί να πιάσουν σήμερα πολύτιμα μπαστούνια
μ' ασήμια και μαλάματα έκτακτα σκαλισμένα;

Γιατί οι βάρβαροι θα φθάσουν σήμερα·
και τέτοια πράγματα θαμπόνουν τους βαρβάρους.

-Γιατί κ' οι άξιοι ρήτορες δεν έρχονται σαν πάντα
να βγάλουνε τους λόγους τους, να πούνε τα δικά τους;

Γιατί οι βάρβαροι θα φθάσουν σήμερα·
κι αυτοί βαριούντ' ευφράδειες και δημηγορίες.

-Γιατί ν' αρχίσει μονομιάς αυτή η ανησυχία
κ' η σύγχυσις. (Τα πρόσωπα τι σοβαρά που έγιναν).
Γιατί αδειάζουν γρήγορα οι δρόμοι κ' οι πλατέες,
κι όλοι γυρνούν στα σπίτια τους πολύ συλλογισμένοι;

Γιατί ενύχτωσε κ' οι βάρβαροι δεν ήλθαν.
Και μερικοί έφθασαν απ' τα σύνορα,
και είπανε πως βάρβαροι πια δεν υπάρχουν.

Και τώρα τι θα γένουμε χωρίς βαρβάρους.
Οι άνθρωποι αυτοί ήσαν μιά κάποια λύσις.

Παραπληροφόρηση


Παραπληροφόρηση είναι η σκόπιμη διάδοση ψεύτικων ειδήσεων. Εκτός όμως από την κλασική παραπληροφόρηση, τα ΜΜΕ μπορούν να εξαπατήσουν το κοινό και με άλλους τρόπους: απόκρυψη σημαντικών στοιχείων μιας είδησης, υπερτονισμός κάποιων πλευρών του γεγονότος που παρουσιάζεται, ήπια ή έντονη πολλές φορές δραματοποίηση ενός θέματος με εισαγωγή ξένων -πλαστών-  στοιχείων στο γεγονός κ.ά.

I. Ας δούμε, για αρχή, πώς "παρουσίασε" το MEGA τη δολοφονία του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου το Δεκέμβρη του 2008: 

1. Πώς παρουσίασε το MEGA τη δολοφονία του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου 1ο video

2. Πώς παρουσίασε το MEGA τη δολοφονία του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου 2o video (πιο αναλυτικό)




II. Περνάμε σ' ένα πιο πρόσφατο γεγονός: ένα κύμα φημών σχετικά με ένα είδος καυσίμου. 

Στην αρχική του μορφή το ρεπορτάζ ΕΔΩ

Υγραέριο Κίνησης: Φήμες τέλος!

Επαγγελματίες και δημοσιογράφοι του χώρου μίλησαν για παραπληροφόρηση

   
Η φημολογία για επικείμενη αύξηση-φωτιά που αφορά στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης του υγραερίου κίνησης, δημιούργησε αναστάτωση στην αγορά, χωρίς ωστόσο να ανταποκρίνεται στα πραγματικά δεδομένα...

        Από το ρεπορτάζ του autotriti.gr προκύπτει: καταρχήν ότι δεν υπάρχει, τη δεδομένη στιγμή, καμία ειλημμένη απόφαση και συνεπώς επίσημη ενημέρωση προς όλους τους ενδιαφερόμενους (πρατηριούχους, εγκαταστάτες, κ.ο.κ.) για την φημολογούμενη εκτόξευση, κατά 164%, του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) του υγραερίου κίνησης.

Τετάρτη 12 Δεκεμβρίου 2012

Έκθεση: Διαδίκτυο - Εφημερίδες - Μπλόγκς (Blogs)


Έκθεση: Διαδίκτυο - Εφημερίδες - Μπλόγκς (Blogs)

επιμέλεια: Παναγιώτης Κύριλλος, Θωμάς Μελάς



Εκπομπή: Χθες - Σήμερα - Αύριο, με το Σεραφείμ Φυντανίδη, ΝΕΤ, Κυριακή 1-11-2009, 16.00





Το παραπάνω απόσπασμα, όπως και τα άλλα τέσσερα, που κυκλοφορούν στο Διαδίκτυο (αυτά έχουμε εντοπίσει, μπορεί να έχουν άνεβει κι άλλα, το Διαδίκτυο είναι αχανές ούτως ή άλλως)  είναι πάρα πολύ χρήσιμα και αποδίδουν το περιεχόμενο και το πνεύμα της εκπομπής. Είναι ανάγκη όμως να σημειώσουμε ότι παραλείπουν ορισμένα  σημαντικά και κρίσιμα, θα μπορούσε να πει κανείς,  στοιχεία της εκπομπής:

1. Την αναφορά στη δολοφονία του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου, η οποία αποτέλεσε τον καταλύτη για την έκρηξη των Blogs στην Ελλάδα: το γεγονός της δολοφονίας του Α. Γρηγορόπουλου καταγράφηκε από κάμερα κινητού τηλεφώνου και ως είδηση διαδόδηκε διαδικτυακά. Το γεγονός αυτό σε αντιδιαστολή με την αναγκαστική αδυναμία παρουσιάσης της δολοφονίας από τις εφημερίδες (οι κυριακάτικες εφημερίδες κλείνουν από το μεσημέρι του Σαββάτου, μπορεί και πιο πριν) αποτέλεσε την "αφόρμηση"  για το Σεραφείμ Φυντανίδη ώστε να ασχοληθεί με το θέμα: διαδίκτυο και εφημερίδες.

2. Ένθετα ρεπορτάζ με, ενδιαφέρουσες και επίκαιρες, απόψεις ανθρώπων του χώρου των ΜΜΕ.

1ο Μέρος
  • Σεραφείμ Φυντανίδης
           Το Διαδίκτυο είναι Frennemi (φίλος και εχθρός) του κλασικού Τύπου (έντυπου και ηλεκτρονικού);

            Οι εφημερίδες θα πεθάνουν λόγω Διαδικτύου;
  • Γιώργος Σεφερτζής: 
1. Αν συμβεί αυτό, δε θα φταίει το Διαδίκτυο!
Αιτίες που οδηγούν στην κρίση των εφημερίδων.

2. Στοιχεία διάδοσης - μορφές διείσδυσης του Διαδικτύου

3. Πλεονεκτήματα του Διαδικτύου (που έχουν συμβάλει στη διάδοσή του):

α. Συμβατότητα του Διαδικτύου με το χρόνο του επαγγελματία. Οι επαγγελματίες, όπως λίγο-πολύ όλοι οι χρήστες, πάσχουν από έλλειψη χρόνου. Μπορούν να βοηθηθούν από το Διαδίκτυο: να έχουν την ενημέρωση που θέλουν, όταν τη θέλουν.

β. Ο δυνάμει κινηματικός χαρακτήρας που έχει το Διαδίκτυο (καθιστα το Διαδίκτυο άκρως ανταγωνιστικό προς κάθε άλλο Μέσο Μαζικής Ενημέρωσης): Συμμετοχή - Διαδραστικότητα








  • Σεραφείμ Φυντανίδης: TVXS;

  • Στέλιος Κούλογλου:
1. TVXS: Διότι το Διαδίκτυο είναι το μέλλον.
2. Η κρίση των εφημερίδων είναι διεθνές φαινόμενο. Στην Ελλάδα όμως έχουμε κατάρρευση της κυκλοφορίας τους.
Η κατάρρευση της κυκλοφορίας των εφημερίδων στην Ελλάδα οφείλεται κυρίως
στην υποβάθμιση του περιεχομένου τους,
στο ότι κάθε εφημερίδα "έχασε την ψυχή της", διότι μεταβλήθηκε σε καταναλωτικό από ενημερωτικό προϊόν.
3. Έσοδα των διαδικτυακών ΜΜΕ -  Συνδρομή -  Διαφήμιση

4. Ανάγκη ενημέρωσης και Δημοσιογραφίας θα εξακολουθεί να υφίσταται.
    "Η ανάγκη ενημέρωσης θα υπάρχει πάντα του κόσμου και η ανάγκη δημοσιογραφίας θα υπάρχει πάντα.
Πάντα θα υπάρχει η ανάγκη δημοσιογράφων οι οποίοι είναι εκπαιδευμένοι για να κάνουν αυτή τη δουλειά του επαγγελματίες που σηκώνονται το πρωί ζκαι κοιμούνται το βράδυ, σκεφτόμενοι  την είδηση."
  • Σεραφείμ Φυντανίδης: Η ανάμιξη με τα Blogs;
  • Νίκος Δρανδάκης
1. Ενασχόληση με Blogs: περιπέτεια
Στις αρχές της δεκαετίας 2000-2010 χτιζόταν ένα κίνημα: Blogers
"Ευκαρία για μένα να δείξω προς τα έξω πως έχω φωνή, έχω κάποια πράγματα να πω ενδιαφέροντα."
Βαθμιαία άρχισε να συγκροτείται η κοινότητα των Blogers
2. Το Bloging είναι μεράκι ή είναι και επαγγελματική ενασχόληση;

Πολλοί βγάζουν λέφτα εξαιτίας του Blog...

Σημείωση: Αντί για blog: ιστολόγιο ή μπλογκ, αντί για Bloger: μπλόγκερ;

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Τα υπόλοιπα αποσπάσματα χωρίς (σχολαστική και βαρετή ίσως) λεκτική παρουσίαση και (δασκαλίστικο) σχολιασμό!

Τετάρτη 5 Δεκεμβρίου 2012

Άλκης Αλκαίος: Ελλάδα Ελύτη μου και Έντγκαρ Άλλαν Πόε





Από τον Καρυωτάκη στον Άλκη Αλκαίο μέσω του  Έντγκαρ Άλλαν Πόε



Στίχοι: Άλκης Αλκαίος

Μουσική: Θάνος Μικρούτσικος

Σαν πλανόδιο τσίρκο τη ζωή μου τη σκόρπισα


Σε σταθμούς και πλατείες που με πάς δε σε ρώτησα
Τώρα δίχω ςπυξίδα τα ταξίδια μου κάνω
Τη φωνή σου ακούω μα τι λες δε σε πιάνω.

Ελλάδα Βέμπο μου και Μαίρυλιν Μονρόε
Ελλάδα Ελύτη μου και Έντγκαρ Άλλαν Πόε
Ελλάδα μάγισσα παρθένα και τροτέζα μου
Ελλάδα Τούμπα Αλκαζάρ και Καλογρέζα μου.

Μια φορά μου γεννούσες ένα πάθος παράφορο
Τώρα παίζεις παιχνίδι που μ'αφήνει αδιάφορο
Δεν κερδίζω δενχάνω σ'αγαπώ και σ'αρνιέμαι
Κι από ένα κλαράκι του γκρεμού σου κρατιέμαι.

Ελλάδα Βέμπο μου και Μαίρυλιν Μονρόε
Ελλάδα Ελύτη μου και Έντγκαρ Άλλαν Πόε
Ελλάδα μάγισσα παρθένα και τροτέζα μου
Ελλάδα Τούμπα Αλκαζάρ και Καλογρέζα μου.

Ελλάδα Βέμπο μου και Μαίρυλιν Μονρόε
Ελλάδα Ελύτη μου και Έντγκαρ Άλλαν Πόε
Ελλάδα μάγισσα παρθένα και τροτέζα μου
Ελλάδα Τούμπα Αλκαζάρ και Καλογρέζα μου.


Τρίτη 4 Δεκεμβρίου 2012

Ζαν Μισέλ Γκενασιά: "Το 'Δεν ελπίζω τίποτα, δεν φοβούµαι τίποτα, είµαι λεύτερος' είναι για εµένα σύνθηµα ζωής."

Ζαν-Μισέλ Γκενασιά: Δεν γίνεται επανάσταση με ριάλιτι τηλεόραση


Το όραμά του Zαν Μισέλ Γκενασιά είναι ένα όραμα ελευθερίας.
«Στο βιβλίο («Η λέσχη των αθεράπευτα αισιόδοξων») αναφέρω συχνά τον Καζαντζάκη, όχι µόνο επειδή αποτελεί για εµένα πρότυπο γραφής, αλλά και πρότυπο ζωής. 

 Το "Δεν ελπίζω τίποτα, δεν φοβούµαι τίποτα, είµαι λεύτερος" είναι για εµένα σύνθηµα ζωής. 
    Θεωρώ την ελευθερία υπέρτατη αξία. Ο αγώνας για ελευθερία είναι της ίδιας τάξης µε τον αγώνα για το ψωµί και την επιβίωση, µε τον αγώνα ενάντια στη φτώχεια, και κάποιες φορές πιο σηµαντικός, γιατί αν δεν είσαι ελεύθερος δεν µπορείς να αγωνιστείς για το ψωµί σου». 

πηγή: ΤΟ ΒΗΜΑ