Τετάρτη 25 Απριλίου 2012

Νεοελληνική Λογοτεχνία Α' Λυκείου: Θέματα προαγωγικών εξετάσεων

Ενημέρωση σχετικά με τις προαγωγικές εξετάσεις του Μαϊου

Πλησιάζουμε στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Στο μάθημα της Λογοτεχνίας δεν έχει ακόμη μέχρι σήμερα (25 Απρίλη) καθοριστεί με ποιο τρόπο θα γίνουν οι εξετάσεις.

Δύο είναι τα ενδεχόμενα: είτε να εξεταστείτε σε γνωστό (διδαγμένο) κείμενο
                                         είτε σε άγνωστο.

Ελπίζω μέχρι την άλλη βδομάδα να έχει ξεκαθαρίσει το ζήτημα. Αυτό εξαρτάται από το Υπουργείο και από το Σχολικό Σύμβουλο.

Πάντως προετοιμαζόμαστε και για τα δύο ενδεχόμενα.

Εάν μας ανακοίνωσουν εξέταση σε διδαγμένο, θα επιλέξουμε ορισμένα από τα κείμενα που έχουμε πραγματευθεί όλη τη χρονιά και θα τα ορίσουμε ως εξεταστέα ύλη.

Εάν τελικά καταλήξουν σε εξέταση άγνωστου κείμενου αυτό θα προέρχεται
        είτε από την ενότητα "Τα φύλα στη Λογοτεχνία"
        είτε από την ενότητα "Παράδοση και μοντερνισμός στη νεοελληνική ποίηση"

Η γράπτη εξέταση, είτε σε γνωστό είτε  σε άγνωστο, θα γίνει με βάση ερωτήσεις - ασκήσεις παρόμοιες με αυτές που έχουμε κάνει όλη τη χρονιά.

  • Διαγώνισμα 
  • Κείμενο
Πέτρος  Μάρκαρης, Άμυνα Ζώνης         (Αστυνομικό μυθιστόρημα, απόσπασμα)
24ο Κεφάλαιο, σσ. 164-166
[ Ο αστυνόμος Κώστας Χαρίτος νοσηλεύεται για πέμπτη μέρα σε νοσοκομείο της Αθήνας μετά από τραυματισμό στο στήθος από πυροβολισμό σε ώρα υπηρεσίας.]
Κατεβάζω τα ακουστικό και γυρίζω στην Κατερίνα, που με κοιτάζει καχύποπτα τώρα. «Κατερίνα, κοριτσάκι μου» της λέω γλυκά, «πρέπει να βγω σήμερα από το νοσοκομείο. Προέκυψε κάτι πολύ επείγον.»
«Είσαι τρελός.» Είναι το μόνο που βρίσκει να μου πει. «Ξέρεις, τι θα γίνει, όταν το μάθει η μαμά.»
«Όχι, αλλά ξέρω τι κανόνισε η μαμά σου με τους γιατρούς. Στρίμωξα τον Ουζουνίδη και μου τα είπε. Του υποσχέθηκα να μην πω τίποτα στη μάνα σου, σ’ εσένα όμως μπορώ να το πω.»
Τη βλέπω να γυρίζει το βλέμμα της αλλού και καταλαβαίνω ότι είναι και αυτή στο κόλπο, ή τουλάχιστον το ξέρει.
«Το ’ξερες ε;» της λέω με παράπονο. «Το ’ξερες και δεν είπες τίποτα.»
«Τι ήθελες να πω; Αφού τα κανόνισε μόνη της. Θα τσακωνόσαστε  και δεν αντέχω τους καυγάδες σας. Στο κάτω – κάτω, δε θα πάθεις τίποτα, αν μείνεις δυο μέρες παραπάνω.»
«Θα φύγω σήμερα έτσι κι αλλιώς. Παρ’ το απόφαση.»
            «Καλά, περίμενε» μου λέει και πετάγεται έξω από το δωμάτιο. Αν ήταν τώρα η Αδριανή, θα μας άκουγαν στο Πεντάγωνο. Το καλό με την Κατερίνα είναι ότι καταλαβαίνει πότε δεν πρέπει να επιμείνει και τρέχει να περισώσει ό,τι μπορεί.»
Σε λίγο γυρίζει με τον Ουζουνίδη. «Τι είναι αυτά που ακούω; Κάναμε μια συμφωνία» μου λέει θυμωμένος.
«Επειδή σε συμπαθώ, θα σ’ τα κάνω λιανά για να τα καταλάβεις. Υπάρχουν δυο τρόποι για να φύγω από δω. Ο ένας είναι να μου δώσεις εξιτήριο και να φύγω κανονικά. Ο άλλος είναι να ντυθώ κι αν πας να μ΄ εμποδίσεις, να σε πάω μέσα για αντίσταση κατά αστυνομικού οργάνου.»
Του εξηγώ με δυο λόγια τα περί Πετρούλια κι αυτά που βρήκαμε στο σπίτι του. Καλμάρει και χαμογελάει. «Θα φύγεις, αλλά θα μου δώσεις το λόγο σου ότι πρώτον δε θα καπνίζεις.»
«Όχι. Το πολύ τρία τσιγάρα. Ένα μετά από κάθε φαγητό.»
«Ούτε ένα. Το τελευταίο τσιγάρο σου το κάπνισες πριν μπεις στο νοσοκομείο. Από δω και πέρα το κάπνισμα απαγορεύεται. Δεύτερον, θα παίρνεις τακτικά τα φάρμακά που θα σου γράψω και σε δέκα μέρες θα ’ρθεις πάλι να σε δω.»
«Εντάξει.»
«Τρίτον, δε θα κουράζεσαι. Το πολύ τρεις – τέσσερις ώρες δουλειά τη μέρα και μετά θα γυρίζεις σπίτι σου να ησυχάζεις.»
«Σύμφωνοι.»
«Και τέταρτον, δε θα οδηγείς για λίγο καιρό. Θα πηγαίνεις με ταξί ή με τη συγκοινωνία.»
«Θα τον πηγαίνω και θα τον φέρνω εγώ» προσφέρεται η Κατερίνα.
«Πού έμαθες να οδηγείς;» τη ρωτάω, όταν ο Ουζουνίδης έχει φύγει για να γράψει τη συνταγή.
«Έβγαλα δίπλωμα, γιατί ο Πάνος έχει αμάξι και μου το δίνει κάπου-κάπου» μου απαντάει αμήχανα.
Θέλω να τη ρωτήσω, αν έχει γιώτα-χι ή αγροτικό Ντάτσουν, για να κουβαλάει οπωροκηπευτικά, αλλά μου φέρθηκε εντάξει και δε θέλω να την πικράνω.
Όταν έρχεται η Αδριανή, με βρίσκει ντυμένο και έτοιμο να φύγω.
«Γιατί ντύθηκες;» με ρωτάει, έτοιμη να βάλει τις φωνές.
«Γιατί παίρνω εξιτήριο και φεύγω.»
«Αφού ήταν να φύγεις το Σάββατο.» Δαγκώνεται που της ξέφυγε, αλλά δεν έχει πια σημασία.
«Τούμπαρα τους γιατρούς και μ’ αφήνουν από σήμερα.»
Τη βλέπω να μένει κάγκελο και απολαμβάνω το θρίαμβό μου.


Ερωτήσεις

1.       Ποιοι είναι οι ήρωες του αποσπάσματος;
Χαρακτηρίστε τους!

2.       Ποιος είναι ο αφηγητής της ιστορίας;

3.       1. Ποιους αφηγηματικούς τρόπους χρησιμοποιεί ο συγγραφέας;
            2. Ποιος κυριαρχεί; Τι πετυχαίνει με τη χρήση του ο συγγραφέας;

4.       Παρουσιάστε και κρίνετε τη σχέση του αστυνόμου με την κόρη του.

5.       Παρουσιάστε και κρίνετε τη σχέση του αστυνόμου με το γιατρό του με βάση το παρακάτω απόσπασμα:
Σε λίγο γυρίζει με τον Ουζουνίδη. «Τι είναι αυτά που ακούω; Κάναμε μια συμφωνία» μου λέει θυμωμένος.
«Επειδή σε συμπαθώ, θα σ’ τα κάνω λιανά για να τα καταλάβεις. Υπάρχουν δυο τρόποι για να φύγω από δω. Ο ένας είναι να μου δώσεις εξιτήριο και να φύγω κανονικά. Ο άλλος είναι να ντυθώ κι αν πας να μ΄ εμποδίσεις, να σε πάω μέσα για αντίσταση κατά αστυνομικού οργάνου.»
Του εξηγώ με δυο λόγια τα περί Πετρούλια κι αυτά που βρήκαμε στο σπίτι του. Καλμάρει και χαμογελάει. «Θα φύγεις, αλλά θα μου δώσεις το λόγο σου ότι πρώτον δε θα καπνίζεις.»
«Όχι. Το πολύ τρία τσιγάρα. Ένα μετά από κάθε φαγητό.»
«Ούτε ένα. Το τελευταίο τσιγάρο σου το κάπνισες πριν μπεις στο νοσοκομείο. Από δω και πέρα το κάπνισμα απαγορεύεται. Δεύτερον, θα παίρνεις τακτικά τα φάρμακά που θα σου γράψω και σε δέκα μέρες θα ’ρθεις πάλι να σε δω.»
«Εντάξει.»
«Τρίτον, δε θα κουράζεσαι. Το πολύ τρεις – τέσσερις ώρες δουλειά τη μέρα και μετά θα γυρίζεις σπίτι σου να ησυχάζεις.»
«Σύμφωνοι.»
«Και τέταρτον, δε θα οδηγείς για λίγο καιρό. Θα πηγαίνεις με ταξί ή με τη συγκοινωνία.»

 6.      
« Όταν έρχεται η Αδριανή, με βρίσκει ντυμένο και έτοιμο να φύγω.
«Γιατί ντύθηκες;» με ρωτάει, έτοιμη να βάλει τις φωνές.
«Γιατί παίρνω εξιτήριο και φεύγω.»
«Αφού ήταν να φύγεις το Σάββατο.» Δαγκώνεται που της ξέφυγε, αλλά δεν έχει πια σημασία.
«Τούμπαρα τους γιατρούς και μ’ αφήνουν από σήμερα.»

Συνεχίστε το διάλογο... (12 - 15 ατάκες) έτσι ώστε να αναδειχθεί (φανερωθεί ) ο χαρακτήρας της Αδριανής και οι σχέσεις του ζευγαριού.


7.       «Τη βλέπω να μένει κάγκελο και απολαμβάνω το θρίαμβό μου.»
Σχολιάστε!

 



Τρίτη 17 Απριλίου 2012

Στη Σαλονίκη ξημερώματα...

Στη δική του... Θεσσαλονίκη είναι πλέον ο Δημήτρης Μητροπάνος καθώς πέθανε σε ηλικία 64 ετών. Ο μεγάλος λαϊκός τραγουδιστής υπέστη έμφραγμα το πρωί και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο Υγεία, όμως, τελικά «έφυγε» από πνευμονικό οίδημα.
Ο Δημήτρης Μητροπάνος γεννήθηκε στην Αγία Mονή, μια συνοικία έξω από τα Τρίκαλα -από την οποία καταγόταν η μητέρα του- στις 2 Απριλίου του 1948. Μεγάλωσε χωρίς τον πατέρα του, τον οποίο γνώρισε στα 29 του χρόνια. Μέχρι τα 16 του νόμιζε πως είχε σκοτωθεί στον ανταρτοπόλεμο, όταν ήρθε ένα γράμμα το οποίο έλεγε πως ζει στην Ρουμανία.
Ο πατέρας του καταγόταν από ένα χωριό της Καρδίτσας το Καππά. Από μικρός δούλευε τα καλοκαίρια για να βοηθήσει τα οικονομικά της οικογένειας του. Πρώτα σαν σερβιτόρος στην ταβέρνα του θείου του ύστερα στις κορδέλες κοπής ξύλων. Μετά την τρίτη γυμνασίου, το 1964, κατεβαίνει στην Αθήνα να ζήσει με τον θείο του στην οδό Aχαρνών. Προτού τελειώσει το γυμνάσιο άρχισε να δουλεύει σαν τραγουδιστής.
Το 1967, ο Μητροπάνος ηχογραφεί τον πρώτο του 45άρη δίσκο, με το τραγούδι "Θεσσαλονίκη". Είχε προηγηθεί η ηχογράφηση του τραγουδιού "Χαμένη Πασχαλιά", το οποίο όμως λογοκρίθηκε από τη Χούντα και δεν κυκλοφόρησε ποτέ.

Στην πορεία που χάραξε στο δρόμο του λαϊκού έντεχνου, το 1972 είναι ένας σημαντικός σταθμός: ο συνθέτης Δήμος Μούτσης και ο ποιητής-στιχουργός Μάνος Ελευθερίου κυκλοφορούν τον «Άγιο Φεβρουάριο», με ερμηνευτές τον Μητροπάνο και την Πετρή Σαλπέα, σηματοδοτώντας ένα σταθμό στην ελληνική μουσική. Τον Ιούλιο του 1999, ο Μητροπάνος και ο Μούτσης θα ξαναβρεθούν επί σκηνής στο Ηρώδειο με την Δήμητρα Γαλάνη και την σοπράνο Τζούλια Σουγλάκου για δυο μουσικές βραδιές στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών. Οι συναυλίες αυτές ηχογραφούνται ζωντανά και κυκλοφορούν σε διπλό CD δύο μήνες αργότερα. Ακολουθούν «Ο Δρόμος για τα Κύθηρα» του Γιώργου Κατσαρού και «Τα συναξάρια» του Γιώργου Χατζηνάσιου, έργα υψηλής ποιότητας αλλά και μεγάλης απήχησης στην ελληνική κοινωνία.

Στη μακρόχρονη πορεία του στο ελληνικό τραγούδι, ο Δημήτρης Μητροπάνος συνεργάστηκε με τους μεγαλύτερους δημιουργούς του λαϊκού αλλά και του έντεχνου τραγουδιού. Γιώργος Ζαμπέτας, Μίκης Θεοδωράκης, Δήμος Μούτσης, Απόστολος Καλδάρας, Τάκης Μουσαφίρης ("Εμείς οι δυο" κ.α.), Χρήστος Νικολόπουλος ("Πάρε Αποφάσεις" σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου), Γιάννης Σπανός ("Ο Μητροπάνος τραγουδάει Σπανό") ήταν οι συνθέτες με τους οποίους συνδέθηκε επαγγελματικά, χτίζοντας μια καριέρα συνυφασμένη με την ελληνική λαϊκή μουσική παράδοση, μέχρι και το τέλος της δεκαετίας του '80.

Η συμμετοχή του σε δίσκους των Λάκη Παπαδόπουλου (με το τραγούδι "Για να σ' εκδικηθώ") και Νίκου Πορτοκάλογλου ("Κλείνω κι έρχομαι") αναδεικνύουν εκείνη την εποχή την ευρεία γκάμα της ερμηνείας του και προαναγγέλλουν μια στροφή στον τρόπο ερμηνείας του, που θα οδηγήσει σε μια σειρά από δίσκους που άλλαξαν σε μεγάλο βαθμό την έννοια του καλού σύγχρονου λαϊκού τραγουδιού. Οι συνεργασίες με το Μάριο Τόκα και το Φίλιππο Γράψα ("Η εθνική μας μοναξιά" και "Παρέα με έναν ήλιο") συνδυάζουν τη λαϊκή υφή και συναίσθημα με τη πιο βαθιά έννοια στίχων και τη χρησιμοποίηση λέξεων πιο επιτηδευμένων. Παράλληλα, η απήχηση των τραγουδιών στην κοινωνία και η εμπορική επιτυχία αναδεικνύουν αυτές τις δημιουργίες ως εργαλεία αλλά και συμπτώματα της εξέλιξης της ελληνικής κοινωνίας.

Η πολύ σημαντική συνεργασία με τον Θάνο Μικρούτσικο με τον δίσκο «Στου Αιώνα την Παράγκα», σε στίχους Άλκη Αλκαίου, Κώστα Λαχά, Λίνας Νικολακοπούλου και Γιώργου Κακουλίδη, αποτελεί στροφή του ερμηνευτή σε ακόμα πιο "έντεχνες" διαδρομές, διατηρώντας και πάλι την ταυτότητα του λαϊκού.

Ο Μητροπάνος συνεχίζει στα ίδια μονοπάτια, με τραγούδια των Μικρούτσικου, Κορακάκη, Μουκίδη, Παπαδημητρίου κ.α. στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1990 και στις αρχές του 2000. Από τις τελευταίες δουλειές του Θεσσαλού αοιδού, ξεχωρίζει το "Πες μου τ' άληθινά σου σε μουσική Στέφανου Κορκολή και στίχους Ελεάνας Βραχάλη και Νίκου Μωραΐτη, αλλά και η ζωντανή ηχογράφηση "Υπάρχει και το ζεϊμπέκικο", από το πρόγραμμα - ωδή στον εθνικό χορό της Ελλάδας μαζί με τους Θέμη Αδαμαντίδη και Δημήτρη Μπάση, καθώς επίσης και ο δίσκος "Στη Διαπασών", ο οποίος περιέχει 12 λαϊκά τραγούδια και μια μπλουζ μπαλάντα. Από τα τραγούδια του δίσκου ξεχωρίζει το τραγούδι "Η εκδρομή" του Γιάννη Μηλιώκα, το οποίο γράφτηκε για την επιστροφή του ερμηνευτή στη δισκογραφία μετά από ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας.

Η πιο πρόσφατη δισκογραφική δουλειά του Δημήτρη Μητροπάνου, είναι η ζωντανή ηχογράφηση της συναυλίας του στο Ηρώδειο (Σεπτέμβριος 2009), αποτελούμενη από 2 CD με τον τίτλο "Τα τραγούδια της ζωής μου".

H Δισκογραφία του Μητροπάνου
- 71 δίσκοι 45 στροφών
1970 Λαϊκή παρέλαση
1971 Δημήτρης Μητροπάνος Νο1
1972 Άγιος Φεβρουάριος
1973 Ο δρόμος για τα Κύθηρα
1974 Νεκρικοί Διάλογοι, Κυρά ζωή
1975 Σκόρπια φύλλα, Τσιμεντένια πρόσωπα
1976 Λαϊκά '76
1977 Τα παιδιά της πιάτσας, Ερωτικά λαϊκά
1978 Παράπονο
1979 14 Ζεϊμπέκικα
1980 Πορτραίτο, Λαϊκά του σήμερα
1981 Τα συναξάρια
1982 Τα λαϊκά της νύχτας
1982 Τα 14 χασάπικα
1983 Λαϊκές στιγμές
1984 Τα πικροσάββατα, Τα λαϊκά της νύχτας Νο 2, Όταν μιλούν τα τέλια, Ακόμα μια μέρα
1985 Τα νυχτέρια μας, Για τα παιδιά, 15 χρόνια Δημήτρης Μητροπάνος
1986 Τα ζημιάρικα, Αγάπη μου αγέννητη, Τ' ανάρπαχτα
1987 Ένας καινούριος άνθρωπος, 16 από τα ωραιότερα τραγούδια μου, Το δικό μας τραγούδι
1988 Καινούρια χρώματα
1989 Μια νύχτα στον παράδεισο, Εμείς οι δυο, Οι μεγαλύτερες επιτυχίες του, Πριν τελειώσει η νύχτα
1990 20 μεγάλες επιτυχίες, Εσύ λέγε με έρωτα
1991 Στα ξενυχτάδικα της αγκαλιάς σου, Μια νύχτα στο Λυκαβηττό, Πάρε αποφάσεις
1992 Οι μεγάλες επιτυχίες
1993 Ο Μητροπάνος τραγουδάει Σπανό
1994 Η εθνική μας μοναξιά, 24 Ζεϊμπέκικα, Παρέα μ' έναν ήλιο
1995 Τα 45άρια του Δημήτρη Μητροπάνου
1996 30 χρόνια Δ. Μητροπάνος, τα λαϊκά μιας ζωής, ΖΟΟΜ '96, 16 χασάπικα, Τα ερωτικά, Τα πρώτα μου τραγούδια/1967-1975, Στου αιώνα την παράγκα
1997 Ψάξε στ' όνειρό μας
1998 Τα μεγάλα λαϊκά, Του έρωτα & της φυγής
1999 Εντελβάις
2001 Στης ψυχής το παρακάτω
2003 Θα είμαι εδώ
2004 Υπάρχει και το ζεϊμπέκικο
2005 Πες μου τ' αληθινά σου
2007 Για την καρδιά ενός αγγέλου
2008 Στη Διαπασών
2009 Τα τραγούδια της ζωής μου

Παρασκευή 6 Απριλίου 2012

Μόδα: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Λυκείου (Διαγώνισμα)



Νεοελληνική Γλώσσα Α΄Λυκείου
Γραπτή δοκιμασία (Δίωρη)

Κείμενο

Μόδα στους Νέους: Απλή επιλογή ή Στάση Ζωής

Κάνοντας μια απλή βόλτα στο κέντρο, αλλά και στην περιφέρεια της Χαλκίδας θα δεις πάρα πολλούς νέους με τελείως διαφορετικές απόψεις ντυσίματος μεταξύ τους.
Η μόδα απασχολεί μεγάλες ομάδες ατόμων. Πλούσιους – φτωχούς, άντρες – γυναίκες, νεωτεριστές – συντηρητικούς  φυσικά και τους εφήβους. Οι έφηβοι έχουν ένα δικό τους τρόπο να αντιλαμβάνονται την έννοια της μόδας: για να είσαι μέσα στη μόδα φορά ότι φοράει και η μάζα. Έτσι πιστεύουν οι νέοι (όχι φυσικά όλοι) πως είναι η μόδα.
Δεν έχει σημασία, αν σου ταιριάζει κάτι ή αν όχι αν νιώθεις άνετα με κάποιο κομμάτι ή όχι, αρκεί που το φοράνε όλοι. Κάτι πραγματικά εκνευριστικό (για μένα τουλάχιστον) είναι ότι πλέον δεν μπορείς να διακρίνεις τα άτομα, όλοι φαίνονται ίδια και αυτό γιατί όλοι είναι πανομοιότυποι. Ίδια μαλλιά, ίδια ρούχα, ίδιες κινήσεις, ίδιο ντύσιμο. Χάνουν την προσωπικότητα τους και γίνονται ένας από τους πολλούς.
Για παράδειγμα, τώρα στη μόδα είναι τα piercing, τα ακριβά φούτερ / μπλουζάκια (τύπου Volcom, DG, Wesc), φαρδιά παντελόνια, καπέλα, πολύχρωμα γυαλιά… σας θυμίζουν τίποτα όλα αυτά;; Και φυσικά σας θυμίζουν, τα βλέπετε καθημερινά στο σχολείο, στο φροντιστήριο, στην βόλτα σας. Τα φοράτε κιόλας!
Και εδώ μπαίνει το ερώτημα: η μόδα για τους νέους είναι απλή επιλογή ή Στάση Ζωής; Έχω αρχίσει να πιστεύω πως το μόνο που απασχολεί μερικά άτομα είναι το πώς θα προβάλλουν την εικόνα τους. Δήθεν «μάγκες» που έχουν στυλ νομίζουν πως όλα περιστρέφονται γύρω αυτό, το πώς θα δείχνουν.
Άλλα το χειρότερο είναι ότι όλη αυτή η νοοτροπία γίνεται στάση ζωής. Μαθαίνουν να ζούνε την καθημερινότητά τους με μόνη τους ασχολία το τι θα φορέσουν, το πώς θα μιλήσουν, το πώς θα είναι αρεστοί.
Χάνουν την ουσία των πραγμάτων και δεν τα ζουν όλα. Μπορεί η μόδα να αποτελεί σημαντικό χαρακτηριστικό της εποχής μας, αλλά το θέμα είναι να ξέρεις να τη χειρίζεσαι. 
Για μένα, «μαγκιά» είναι να μπορείς να προσαρμόσεις τη μόδα στο στυλ σου και όχι το στυλ σου στη μόδα


Κ. Μ. (μαθήτρια 4ου  Γενικού Λυκείου Χαλκίδας) http://e-postego.blogspot.com/2010/03/blog-post_04.html


Ασκήσεις

·   1η
 «Μόδα στους Νέους: Απλή επιλογή ή Στάση Ζωής»
Είναι εύστοχος ο τίτλος; Αιτιολογήστε την άποψή σας;                                                                    (8 Μονάδες)
Προτείνετε έναν άλλον  (4 Μονάδες)                                                                                                                                                    
·         2η
Στο κείμενο  το γ’ πρόσωπο (ενικό και πληθυντικό) εναλλάσσεται με το β’ ενικό πρόσωπο. Ενώ σε ορισμένα σημεία  η συντάκτρια γράφει και σε α’ ενικό πρόσωπο. Τι πετυχαίνει με την εναλλαγή των ρηματικών προσώπων;     (Μονάδες 14)                                       
·        
«…ίδια και αυτό γιατί όλοι είναι πανομοιότυποι. Ίδια μαλλιά, ίδια ρούχα, ίδιες κινήσεις, ίδιο ντύσιμο.»
Είναι εύστοχη η επανάληψη της λέξης;      (Μονάδες 4)                                                                         ·        
Οι παράγραφοι του κειμένου είναι σχετικά σύντομες. Ποιες πρέπει να συνδεθούν μεταξύ τους ώστε να έχουμε πιο ισορροπημένες (ολοκληρωμένες) παραγράφους; (Μονάδες 5)
·  
«Χάνουν την ουσία των πραγμάτων και δεν τα ζουν όλα.»
Πώς αντιλαμβάνεσαι τη φράση; Ποιο είναι το νόημά της;  
(Απάντηση 40- 60  λέξεις)                  (Μονάδες 10)                                                                                                        
                                                                                                                                                                ·         6η
Σύνθεση κειμένου (Παραγωγή λόγου)
«Μπορεί η μόδα να αποτελεί σημαντικό χαρακτηριστικό της εποχής μας, αλλά το θέμα είναι να ξέρεις να τη χειρίζεσαι.»
Συμφωνείς με την παραπάνω άποψη. Αναλύεις γιατί «η μόδα αποτελεί σημαντικό χαρακτηριστικό της εποχής μας». Εξηγείς τι σημαίνει «το θέμα είναι να ξέρεις να τη χειρίζεσαι (τη μόδα)»  κάνοντας συγκεκριμένες προτάσεις.
 Στο κείμενό σου δίνεις μορφή ηλεκτρονικού μηνύματος (email), που στέλνεις σε ένα φίλο ή μία φίλη σου (τουλάχιστον 300 λέξεις)
 ή
«Μπορεί η μόδα να αποτελεί σημαντικό χαρακτηριστικό της εποχής μας, αλλά το θέμα είναι να ξέρεις να τη χειρίζεσαι.»
Διαφωνείς με την παραπάνω άποψη. Αναλύεις γιατί «η μόδα δεν αποτελεί σημαντικό χαρακτηριστικό της εποχής μας». Κάνεις συγκεκριμένες προτάσεις ώστε οι έφηβοι και οι νέοι να μην μετατρέπονται σε θύματα της μόδας.
Στο κείμενό σου δίνεις μορφή ηλεκτρονικού μηνύματος (email), που στέλνεις σε ένα φίλο ή μία φίλη σου (τουλάχιστον 300 λέξεις).                                                                                                                                                                            (Μονάδες 55)
                                                                                                         Καλή επιτυχία

nbsp;