Σάββατο 31 Μαρτίου 2012

Oταν Είχα Διάβασμα Βαριόμουν

ΟΕΔΒ: Η «κουκουβάγια» παίρνει σύνταξη

Στις 31/3 η επίσημη κατάργηση του Οργανισμού Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων

ΤΟ ΒΗΜΑ 30/03/2012, 12:15

Ενα συγκινητικό «αντίο» απευθύνουν στην εκπαιδευτική κοινότητα οι εργαζόμενοι του Οργανισμού Εκδόσεων Διδακτικών βιβλίων (ΟΕΔΒ) που καταργείται επισήμως αύριο, 31 Μαρτίου.

Ο Οργανισμός υπηρέτησε επί δεκαετίες την εκπαίδευση σε περιόδους δύσκολες αλλά και καλές, πολλές φορές υπό το άγχος της μη έγκαιρης εκτύπωσης των σχολικών βιβλίων (αναλόγως των επιλογών των εκάστοτε υπουργών Παιδείας) να «κρέμεται» πάντα επάνω από το κεφάλι τους.

Από τις χειρότερες χρονιές η περυσινή (τα τελευταία βιβλία έφτασαν στα σχολεία Ιανουάριο), ήταν συμπτωματικά η χρονιά που ανακοινώθηκε η κατάργησή του.

«Σε λίγες ώρες ο Ο.Ε.Δ.Β. (Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων) θα αποτελεί παρελθόν, καταργείται οριστικά» αναφέρεται στην ανακοίνωση που υπογράφουν ο πρόεδρος του Συλλόγου εργαζομένων, κ. Μάκης Λυκόπουλος και ο γενικός γραμματέας του κ. Σταύρος Ευσταθόπουλος.

«Μετά από 75 χρόνια η κουκουβάγια της σοφίας και της αρετής "πετάει μακριά", γιατί κάποιοι αποφάσισαν ότι δεν έχει θέση στη σύγχρονη μνημονιακή εκπαίδευση. Η μόρφωση θα γίνεται πλέον ηλεκτρονικά. Το… Μέλλον είναι μόνο το ''ηλεκτρονικό βιβλίο'' και οι "διαδραστικοί πίνακες"», αναφέρεται στην ανακοίνωση.

«Οι εργαζόμενοι στον Ο.Ε.Δ.Β. που όλα αυτά τα χρόνια εξέδωσαν και διένειμαν τρία (3) δισεκατομμύρια βιβλία σε εκατομμύρια μαθητές, αποχωρούν περήφανοι για τη συμβολή τους στη Δημόσια και Δωρεάν Παιδεία, για τη διαχείριση του δημόσιου χρήματος (μέσο κόστος κάθε βιβλίου 0,70 €), για την απουσία διαφθοράς και διαπλοκής τους, για το ότι κατόρθωσαν να περισώσουν από τον ιδιωτικό φορέα, την ιστορία των σχολικών βιβλίων, δέκα πέντε χιλιάδες (15.000) πρωτότυπα έργα ζωγραφικής που κοσμούσαν κάποτε τα σχολικά βιβλία (Τσαρούχης, Γκίκας, Γραμματικόπουλος, Τάσος κ. λ. π.), τριάντα χιλιάδες (30.000) βιβλία, πολλά σπάνιων εκδόσεων, που αποτελούν πλέον περιουσία του υπουργείου Παιδείας και υπάρχει ιστορική ευθύνη στην πολιτική ηγεσία να τα διαφυλάξει και αξιοποιήσει».

Κυριακή 25 Μαρτίου 2012

Νεότερη ποίηση: Υπερρεαλισμός, Σεφέρης - Ελύτης



Ο ελληνικός υπερρεαλισμός


Γιώργος Σεφέρης - Οδυσσέας Ελύτης

Νεότερη ποίηση: Υπερρεαλισμός, Σεφέρης - Ελύτης

Νεότερη ποίηση: Υπερρεαλισμός, Σεφέρης - Ελύτης


Σάββατο 24 Μαρτίου 2012

Οι κορυφαίοι σύλλογοι στον κόσμο!

Η IFFHS ανακοίνωσε τις καλύτερες ομάδες του κόσμου για τον 21ο αιώνα. Στην κορυφή η Μπάρτσα! Κορυφαίος ελληνικός σύλλογος ο Παναθηναϊκός!

Σύμφωνα με την Διεθνή Υπηρεσία Ιστορίας καιΣτατιστικής του ποδοσφαίρου, η Μπαρτσελόναείναι η καλύτερη ομάδα στον κόσμο τον αιώνα που διανύουμε, ενώ δεύτερη έρχεται η ΜάντσεστερΓιουνάιτεντ.

Έπειτα από 11 χρόνια, οι πρώτοι εννιά σύλλογοι στο world ranking είναι οι ίδιοι εννιά με τοEuropean club ranking! Δηλαδή δεν υπάρχει καμία ομάδα εκτός Ευρώπης! Ο κορυφαίος σύλλογος μακριά από την ήπειρο μας είναι ηΜπόκα Τζούνιορς που βρίσκεται στην 10η θέση.

Όσον αφορά τις ελληνικές ομάδες, οΠαναθηναϊκός είναι στην 37η θέση του κόσμου με 1.622 βαθμούς., ο Ολυμπιακός είναι στην 43η με 1.570,5 ενώ η ΑΕΚ βρίσκεται στην 63η θέση με 1.407,5 πόντους.

Στις 1000 καλύτερες ομάδες παγκοσμίως είναι άλλοι εφτά ελληνικοί σύλλογοι. Ο λόγος για τουςΠΑΟΚ (118), Αρης (233), Πανιώνιος (315), Σκόντα Ξάνθη (347), Ηρακλής (394), ΑΕΛ (737),ΟΦΗ (751) και Αιγάλεω (940)!

Στο Top 100 είναι κλαμπ από 32 χώρες και συγκεκριμένα 69 ευρωπαϊκές ομάδες. Από τηνΒραζιλία είναι δέκα σύλλογοι, από τις Ισπανία, Αγγλία, Ιταλία, Γερμανία, και Γαλλία εφτά, ενώ μία λιγότερη έχει η Αργεντινή και πέντε η Ολλανδία.

Η ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ 21ΟΥ ΑΙΩΝΑ

Top 1000 (2001-2011) στον κόσμο

1. Μπαρτσελόνα 2.917,0

2. Μάντσεστερ Γιουν. 2.793,0

3. Αρσεναλ 2.618,0

4. Ρεάλ Μαδρίτης 2.569,0

5. Ιντερ 2.567,0

6. Μπάγερν Μονάχου 2.544,0

7. Λίβερπουλ 2.538,0

8. Μίλαν 2.490,0

9. Τσέλσι 2.412,0

10. Μπόκα Τζούνιορς 2.199,0

37. Παναθηναϊκός 1.622,0

43. Ολυμπιακός 1.570,5

63. ΑΕΚ 1.407,5

118. ΠΑΟΚ 1.093,0

233. Αρης 766,5

315. Πανιώνιος 628,5

347. Ξάνθη 598,5

394. Ηρακλής 566,0

737. ΑΕΛ 356,0

751. ΟΦΗ 348,5

940. Αιγάλεω 287,5

Οι 600 καλύτερες Ευρωπαίες του 21ου αιώνα!

Η λίστα με τις κορυφαίες ομάδες για τον 21ο αιώνα ανακοινώθηκε και για την Ευρώπη, αλλά με τις600 καλύτερες. Εκεί βρίσκονται περισσότερες ελληνικές με τον Παναθηναϊκό να είναι 30ος, οΟλυμπιακός 36ος, η ΑΕΚ 46η και ο ΠΑΟΚ 80ος. Πολύ πιο κάτω είναι ο Αρης (137), ο Πανιώνιος(178), η Ξάνθη (192), ο Ηρακλής (213), η Λάρισα (385), ο ΟΦΗ (390), το Αιγάλεω (470), οΕργοτέλης (541), η Χαλκηδόνα (561) και ο Ιωνικός (590)!

Top 600 Ευρώπης (2001-2011)

1. Μπαρτσελόνα 2.917,0

2. Μάντσεστερ Γιουν. 2.793,0

3. Αρσεναλ 2.618,0

4. Ρεάλ Μαδρίτης 2.569,0

5. Ιντερ 2.567,0

6. Μπάγερν Μονάχου 2.544,0

7. Λίβερπουλ 2.538,0

8. Μίλαν 2.490,0

9. Τσέλσι 2.412,0

10. Ρόμα 2.140,0

30. Παναθηναϊκός 1.622,0

36. Ολυμπιακός 1.570,5

46. ΑΕΚ 1.407,5

80. ΠΑΟΚ 1.093,0

137. Αρης 766,5

178. Πανιώνιος 628,5

192. Ξάνθη 598,5

213. Ηρακλής 566,0

385. ΑΕΛ 356,0

390. ΟΦΗ 348,5

470. Αιγάλεω 287,5

541. Εργοτέλης 241,5

561. Χαλκηδόνα 229,0

590. Ιωνικός 208,5





Παρασκευή 23 Μαρτίου 2012

Μη διώχνεις τον άγγελό σου: Μυθιστόρημα των Μάνου και Σπύρου Βενιέρη


γράφει η Μαρία Μουρτζάκη




Το μυθιστόρημα του Μάνου και του Σπύρου Βενιέρη με τίτλο « Μη διώχνεις τον άγγελό σου» είναι ένα πραγματικά εξαιρετικό βιβλίο.

·         Υπόθεση του βιβλίου
Περιγράφει τις ζωές δύο ανθρώπων εντελώς άγνωστων μεταξύ τους, που όμως η μοίρα τούς θέλει μαζί. Είναι και οι δύο πληγωμένοι από ένα αποτυχημένο πολυετή γάμο, στον οποίο καταπίεζαν τα θέλω τους. Αφού περνούν πολλές εφήμερες σχέσεις, η μοίρα τούς ενώνει και περνούν μαζί, ευτυχισμένοι, ένα σχετικά μεγάλο χρονικό διάστημα.
Όμως ο χωρισμός γι’ αυτούς έρχεται λόγω της αλαζονείας και του συνδρόμου του κατακτητή, που, όπως γίνεται με τα περισσότερα αρσενικά, επηρέασε και το Στέφανο. Ο Στέφανος από ευαίσθητος και ποιοτικός ποιητής μετατράπηκε σε ένα φτηνό, διψασμένο για χρήμα στιχουργό λαϊκών ασμάτων. Έγινε αυτό που σιχαινόταν και σιγά σιγά κατρακυλούσε σ’ ένα κατήφορο απ’ τον οποίο δεν μπορούσε να ξεφύγει. Την ίδια στιγμή η Σωτηρία ζούσε το δικό της Γολγοθά, αφού εκτός του ό,τι έμεινε μόνη στον κόσμο, κυοφορούσε και το παιδί του Στέφανου, χωρίς να το γνωρίζει. Εκτός από αυτό όμως μάτωνε βλέποντας την κατάντια του μοναδικού άνδρα που είχε αγαπήσει πραγματικά.
Στο τέλος του βιβλίου

Η... αγχωμένη Ρεάλ και ο Messi!


Το μαξιλαράκι του +10 χάθηκε, όπως και η μπαλάρα. Οι Μερένγκες ξέχασαν ότι είναι το Νο1, επέστρεψαν σε... ξύλο και διαμαρτυρίες και δείχνουν χαμένοι σε υπολογισμούς.

«Σε κάθε ενέργεια, ατομική ή ομαδική, σκεφτόμαστε πάντα την εικόνα της Ρεάλ Μαδρίτης». Τα λόγια του Φλορεντίνο Πέρεθ στις 5 Μαΐου του 2000 φαντάζουν σήμερα πολύ μακρινά, όχι γιατί έχουν περάσει 12 χρόνια από τότε, αλλά γιατί η μέθοδος των Μερένγκες στο βωμό της νίκης δεν έχει καμία σχέση με αυτό το -κατά κάποιον τρόπο- ρητό.

Πέντε μέλη της αποστολής αποβλήθηκαν στον αγώνα με την Βιγιαρεάλ. Από τους Ράμος και Οζίλ στο τερέν, στον Πέπε αφού είχε λήξη το ματς, στον Μουρίνιο που... έφυγε μετά το 1-1 αλλά και τον βοηθό του, Ρουί Φαρία. Παρά τη γκέλα στο 92' με την Μάλαγα, η Ρεάλ πήγε να παίξει στο «Μαδριγάλ» όντας στο +8 από την Μπαρτσελόνα, όμως στο χορτάρι δεν φάνηκε κάτι τέτοιο, αφού η Βασίλισσα ξέχασε ότι είναι η πρωτοπόρος και επέστρεψε σε ένα άσχημο στιλ παιχνιδιού.

Από το προηγούμενο κιόλας στραβοπάτημα η ομάδα του Μουρίνιο δεν δείχνει να βρίσκεται σε ψυχολογική κατάσταση ανάλογη της θέσης της στην βαθμολογία, αφού αν και βρίσκεται στο Νο1 της Primera Division, παρουσιάζει μεγάλη νευρικότητα. Οι Μαδριλένοι στο τελευταίο ματς εμοιάζαν να είναι περισσότερο χαμένοι σε... υπολογισμούς για τις αγωνιστικές που απομένουν παρά συγκεντρωμένοι στο παιχνίδι.

Τέσσερις μέρες μετά το φάουλ του Καθόρλα, ο Σένα πλήγωσε και αυτός την Ρεάλ, η οποία πλέον έφτασε τους 7 χαμένους βαθμούς σε αγώνες που έχει βρεθεί να προηγείται. Τέσσερις με Μάλαγα και Βιγιαρεάλ και τρεις με την Μπαρτσελόνα. Πέρυσι το σύνολο του Μουρίνιο δεν είχε πετάξει κανέναν πόντο από ανάλογη θέση, όπως είχε κάνει και η ομάδα του Πελεγκρίνι το 2009-10.

...από την άλλη μεριά, η Μπαρτσελόνα παρόλο που έδειχνε να είναι σε μέτρια κατάσταση και θεωρούσε την υπόθεση τίτλος χαμένη υπόθεση, αρχίζει να αποδίδει και να σκορπάει τους αντιπάλους με 4 και 5 γκολ (κάτι που έκανε η Ρεαλ στον πρώτο γύρο του πρωταθλήματος). Πρωτάρης, ποιος άλλος από τον Lionel Messi που κατόρθωσε στα 24 του χρόνια να είναι ο πρώτος σκόρερ όλων των εποχών για την Μπαρτσελόνα!


Στα χρόνια που έρχονται, είναι σίγουρο ότι θα θέσει τον πήχη τόσο ψηλά, που ίσως... να μην υπάρχει επόμενος! Παράλληλα, πέραν του ότι ξεπέρασε τον Ροντρίγκες, κατάφερε να σπάσει ένα ακόμα ρεκόρ, ως ο πρώτος παίκτης στην ιστορία του Ισπανικού Πρωταθλήματος που φτάνει τα 54 γκολ σε μία χρονιά!

Το εντυπωσιακό ωστόσο είναι ότι το δεύτερο γκολ του Λέο απέναντι στη Γρανάδα, αυτό δηλαδή που του επέτρεψε να ξεπεράσει τον Θέσαρ, θυμίζει πολύ το πρώτο του με τη φανέλα των Καταλανών! Ήταν την Πρωτομαγιά του 2005 που ο κοντούλης πιτσιρικάς άνοιγε... λογαριασμό με αντίπαλο την Αλμπαθέτε!

Επόμενος στόχος του Λέο είναι τα 357 γκολ. Πρόκειται για τον αριθμό των τερμάτων που σύμφωνα με τα στοιχεία είχε πετύχει για τη Μπάρτσα ο Παουλίνο Αλκανταρά, αν και τα 200 από αυτά είχαν μπει σε ανεπίσημα παιχνίδια. Όταν ξεπεράσει και τον αριθμό αυτό, ο Μέσι θα είναι πρώτος... σε όλα!

Δείτε τα... πάντα όλα του Μέσι με τη φανέλα της Μπαρτσελόνα:



πηγή: gazzetta.gr

Δευτέρα 19 Μαρτίου 2012

Θουκυδίδης

Ιστορία του αρχαίου κόσμου - Κλασική εποχή


Ιστοριογραφία

Η ιστοριογραφία εκπροσωπήθηκε από τον Ηρόδοτο αλλά κυρίως από το Θουκυδίδη, ο οποίος με το έργο του έθεσε τα θεμέλια της επιστημονικής ιστορικής συγγραφής. Προς αυτή την κατεύθυνση κινήθηκε τον 4ο αι. π.Χ. ο ιστορικός Ξενοφών.

 Ο Θουκυδίδης εξηγεί τη μέθοδο που χρησιμοποίησε για τη συγγραφή της «Ιστορίας» του

Οι αγορεύσεις που εκφωνήθηκαν από διάφορα πρόσωπα είτε στις παραμονές του πολέμου είτε κατά την διάρκεια του, ήταν δύσκολο να αποδοθούν με ακρίβεια, τόσο εκείνες τις οποίες άκουσα ο ίδιος όσο κι εκείνες που άλλοι είχαν ακούσει και μου τις ανακοίνωσαν. Γι' αυτό και τις έγραψα έχοντας υπόψη τι ήταν φυσικό να πουν οι ρήτορες που να αρμόζει καλύτερα στην περίσταση και ακολουθώντας, όσο το δυνατόν, την γενική έννοια των όσων πραγματικά είπαν. Για τα γεγονότα του πολέμου δεν θέλησα ν' αρκεσθώ σε πληροφορίες του πρώτου τυχόντος ούτε στην προσωπική μου αντίληψη και μόνο, αλλά έκανα προσεκτική έρευνα και για τα γεγονότα στα οποία ήμουν παρών και για τα όσα μου ανάφεραν άλλοι. Η εξακρίβωση ήταν δύσκολη, γιατί όσοι ήταν αυτόπτες μάρτυρες των γεγονότων μου έδιναν ο καθένας τη δική του εκδοχή, ανάλογα με τη συμπάθεια

Σοφιστές

Ιστορία του αρχαίου κόσμου - Κλασική εποχή


πνευματική ζωή - κίνηση των ιδεών - εκπαίδευση


Οι Σοφιστές


Οι γνώσεις μας για τους Σοφιστές είναι έμμεσες και αποσπασματικές, κάτι χειρότερο, είναι παραποιημένες συχνά από τους αντιπάλους. Και δεν είναι τούτο απροσδόκητο, όταν πρόκειται για στοχαστές που έθιξαν προβλήματα συνδεμένα με την ανθρώπινη φύση και συμπεριφορά και κοινωνικές αντιδικίες του καιρού τους. Ο  Πλάτωνας (κυριότερη πηγή μας)  στους διαλόγους του (Πρωταγόρας, Γοργίας, Σοφιστής και άλλους) άμεσα και έμμεσα εκθέτει της απόψεις των Σοφιστών με κύριο σκοπό του να τις ανασκευάσει και συνήθως αναδεικνύει ήρωα της πνευματικής πάλης το Σωκράτη. Έτσι  θεμελιώθηκε από τους αρχαίους κιόλας χρόνους σημαντική παραποίηση του πνευματικού κινήματος που λέγεται Σοφιστική. Νεότεροι ερευνητές προσπάθησαν με βάση τις  λιγοστές πληροφορίες που σώζονται  να αποκαταστήσουν στις αληθινές διαστάσεις του το κίνημα και τους φορείς του. Και θεωρούν τη Σοφιστική επιστέγασμα της πνευματικής εξέλιξης από το Μύθο στο Λόγο και της δημοκρατικής ζωής στην κλασική Αθήνα και δικαιολογημένα κάνουν λόγο για Ελληνικό Διαφωτισμό (χρησιμοποιώντας  αναδρομικά τον τελευταίο όρο με το νόημα που πήρε στην κοινωνική και πνευματική ζωή της Γαλλίας του 18ου αι. μ.Χ.). Και   σημειώνουν πρώτα ότι η Σοφιστική   δεν είναι πνευματικό δημιούργημα μια ομάδας τυχοδιωκτών εμπόρων σοφίας (προληπτικά διευκρινίζουμε ότι οι διασημότεροι Σοφιστές της πρώτης γενιάς, που μας είναι γνωστοί από την έμμισθη διδασκαλία τους στην Αθήνα κατάγονταν από άλλες ελληνικές πόλεις και  παροδικά μόνο έμειναν στην Αθήνα, κέντρο τότε της οικονομικής, πνευματικής και δημοκρατικής ζωής του Ελληνισμού), αλλά  φυσιολογικό βλάστημα της κοινωνικής, πνευματικής και πολιτικής ζωής των ελληνικών πολιτειών, όπου επιζούσε ο ενθουσιασμός  της νίκης και θριάμβευε το δημοκρατικό πολίτευμα στη γνησιότερη μορφή του:  της προσωπικής και άμεσης συμμετοχής.

Αθηναϊκή Δημοκρατία

Πέμπτη 15 Μαρτίου 2012

Σωκράτης - Πλάτωνας - Αριστοτέλης: η φιλοσοφία την κλασική εποχή

Ιστορία του αρχαίου κόσμου - Κλασική εποχή

Πνευματική ανάπτυξη: φιλοσοφία: Σωκράτης - Πλάτωνας- Αριστοτέλης


Τον 5ο και 4ο αι. π.Χ. η ανάπτυξη των γραμμάτων και των τεχνών δημιούργησε έργα απαράμιλλα σε πνευματική και καλλιτεχνική λαμπρότητα, πρότυπα για τους δημιουργούς των μεταγενέστερων εποχών.

Η φιλοσοφική σκέψη από τα μέσα του 5ου αι. π.Χ. τοποθέτησε στο κέντρο του ενδιαφέροντος τον άνθρωπο και προσπάθησε να ερμηνεύσει τα φαινόμενα με βάση τη λογική (ορθολογισμός). Στην αρχή οι σοφιστές και ο Σωκράτης και τον 4ο αι. π.Χ. ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης επιζητούσαν με τις φιλοσοφικές θεωρήσεις τους πρακτικές εφαρμογές που θα βελτίωναν τον άνθρωπο και τη ζωή του.







Τετάρτη 14 Μαρτίου 2012

Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης: 21 Μαρτίου

ΤΟ ΒΗΜΑ



Ποιητική λιτανεία στις 21 Μαρτίου ενάντια στην κρίση

Συγγραφείς και καλλιτέχνες απευθύνουν κάλεσμα σε ειρηνική διαμαρτυρία για την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης




Να προτάξουμε την ποίηση ως όπλο ενάντια στην κρίση προτείνουν ο Κύκλος Ποιητών, τα περιοδικά ποίησης «Poetix» και «Ποιητικά», οι εκδόσεις Μικρή Άρκτος και η αλυσίδα πολιτισμού IANOS. Όχι θεωρητικά, γενικά και αόριστα, αλλά πρακτικά και πολύ συγκεκριμένα και καλούν κάθε πολίτη, την Τετάρτη 21 Μαρτίου, Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, σε διαμαρτυρία και πορεία στο κέντρο της Αθήνας.

Θα είναι μια «άλλη» διαμαρτυρία, μια ειρηνική διαμαρτυρία, μια «ποιητική λιτανεία», όπως εύστοχα τη χαρακτήρισε ο Παρασκευάς Καρασούλος των εκδόσεων Μικρή Άρκτος σε σχετική συνέντευξη Τύπου την Τρίτη, στην οποία συμμετείχαν επίσης ο εκδότης Κώστας Γκοβόστης («Ποιητικά»), ο ποιητής Γιώργος Χουλιάρας (Κύκλος Ποιητών), ο εκδότης Νίκος Καρατζάς (IANOS) και ο ποιητής Ντίνος Σιώτης («Poetix»).

Τετάρτη 7 Μαρτίου 2012

Στο φωτεινό πρόσωπο του αγοριού αντίκρισα ένα όραμα. Το αύριο

vlemma


Στις όχθες της Συγγρού

4 Μαρτίου 2012 

Φοράει σκουφί, είναι ξανθοκάστανο, με αναψοκοκκινισμένα μάγουλα. Ενα παιδί, αγόρι, δέκα-δώδεκα χρονώ, με λαμπερό πρόσωπο που το φωτογραφίζω στιγμιαία. Περπατάει σαν ακροβάτης στη νησίδα της Συγγρού, αντικρίζει τα αυτοκίνητα να κατεβαίνουν με 120 χιλιόμετρα, δεν βλέπει πρόσωπα οδηγών, μισοχαμογελά και κοιτάει μπροστά, μακριά. Μπροστά, μακριά.

Το βλέπω να χάνεται στον καθρέφτη. Ανησυχώ, έτσι ριψοκίνδυνα που ισορροπεί στο χορτάρι του κράσπεδου, ανάμεσα στην μπάρα και τον αυτοκινητόδρομο ταχείας κυκλοφορίας. Σε ποιο σημείο θα βρει κενό κυκλοφορίας για να περάσει στην ασφάλεια της όχθης;

Δευτέρα 5 Μαρτίου 2012

Μετά από αρκετό καιρό..


ένα πολύ όμορφο κομμάτι για να ανέβουμε λίγο γιατί η Δευτέρα είναι γενικά μια πεσμένη μέρα..

Πέμπτη 1 Μαρτίου 2012

Το λογοτεχνικό πορτρέτο του Θαλή

γράφει η Παναγιώτα Μεθενίτη

            Στο μυθιστόρημα «Το θεώρημα του παπαγάλου»* ο Ντένι Γκετζ ζωγραφίζει το λογοτεχνικό πορτρέτο του Θαλή, μέσα από το διάλογο των ηρώων του: του κ. Ρυς, της Λέας, του Ιωάθαν και του Αμέλλων, ενός γέρικου παπαγάλου. Η αναφορά στο πρόσωπο του Θαλή γίνεται αρχικά έμμεσα, όταν ο Αμέλλων επαναλαμβάνει μια φράση του Θαλή που είχε ακούσει: «Δεν επαναλαμβάνω, δεν αναφέρω, δεν ενημερώνω, δεν πληροφορώ, ΔΙΗΓΟΥΜΑΙ». Έτσι αρχίζει η αναζήτηση γύρω από το πρόσωπο του Θαλή, με ερωτήσεις των παιδιών, της Ρέας και του Ιωνάθαν, και την προσωπική έρευνα του κ. Ρύς. 

    Ποιος είναι ο Θαλής; Ένας μαθηματικός; Όχι έτσι απλά! Το όνομα του Θαλή είναι, φυσικά, άρρηκτα συνδεδεμένο με τις απαρχές των ελληνικών μαθηματικών, αλλά ο Θαλής ήταν ουσιαστικά ένας επιστήμονας φιλόσοφος. Στην εποχή που έζησε (6ος αιώνας π.Χ.) οι έννοιες μαθηματικός και φιλόσοφος είχαν την ίδια σημασία. Δεν υπήρχαν καν αυτές οι λέξεις. Όταν δημιουργήθηκαν είχαν την ίδια σημασία και διαφοροποιήθηκαν σημασιολογικά πολύ αργότερα.

            Την προσωπικότητα του Θαλή έχει αναλάβει να παρουσιάσει δυναμικά ο κ. Ρυς. Ο κ. Ρυς θεωρεί το Θαλή ως τον ανώτερο μαθηματικό. Μέσα στο βιβλίο περιγράφει ότι δεν πρόκειται για έναν  αδιάφορο και επιφανειακό ερευνητή της ζωής αλλά τον παρουσιάζει να ενδιαφέρεται ζωηρά για τις αιτίες της ύπαρξης, της σκέψης, της ίδιας της ζωής.

            Ο Θαλής ως δάσκαλος δεν αναφέρεται σε πρόσωπα.

Μουσική Παιδεία και Δημοκρατία στην Κλασική Αθήνα - Εγκαινιάστηκε έκθεση του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων

ΤΟ ΒΗΜΑ


Εγκαινιάστηκε η έκθεση του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία με τίτλο «Μουσική Παιδεία και Δημοκρατία στην Κλασική Αθήνα». Η έκθεση διαμορφώνεται σε τρεις ενότητες:

Η πρώτη ενότητα παρουσιάζει τους ήρωες Θησέα, Ηρακλή, Αχιλλέα και Πάρι ως πρότυπα του μορφωμένου μουσικά ήρωα, στη συνέχεια τη μουσική εκπαίδευση των νέων ως συστατικό της διαμόρφωσης του μελλοντικού Αθηναίου πολίτη, και τέλος τη μουσική συνοδεία κατά τη σωματική άσκηση.

Η δεύτερη ενότητα αναφέρεται στις εκδηλώσεις του Δήμου όπου συμμετέχουν οι νέοι της πόλης στις μεγάλες θρησκευτικές εορτές όπως τα Παναθήναια και τα Μεγάλα Διονύσια, σε μουσικούς αγώνες και στο θέατρο.

Η τρίτη ενότητα παρουσιάζει τον μουσικά μορφωμένο Αθηναίο αλλά και τη μορφωμένη Αθηναία.

Οι ενότητες αναπτύσσονται μέσα από κείμενα, εκμαγεία αρχαίων ευρημάτων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου στην Αθήνα, φωτογραφικές αναπαραγωγές εικονογραφικού υλικού από πολλά μουσεία της Ελλάδας και του εξωτερικού, ανακατασκευασμένα μουσικά όργανα από τον μελετητή - ερευνητή της αρχαίας ελληνικής μουσικής κ. Π. Στέφο, εκπαιδευτικό ντοκιμαντέρ του υπουργείου Παιδείας, δύο διαδραστικές εκπαιδευτικές εφαρμογές και τέλος, πιθανές αποδόσεις αρχαίας ελληνικής μουσικής. Την έκθεση συνοδεύει εικονογραφημένος οδηγός, ενώ κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα λειτουργήσουν εκπαιδευτικά προγράμματα για τους μαθητές.

Τα εγκαίνια της έκθεσης πραγματοποίησε ο Πρόεδρος της Βουλής κ. Φ. Πετσάλνικος, ο οποίος στην ομιλία του αναφέρθηκε στην στενή συνάφεια μεταξύ μουσικής παιδείας και δημοκρατικής διαπαιδαγώγησης.

Την επιστημονική επιμέλεια υπογράφει η καθηγήτρια κυρία Αλεξάνδρα Γουλάκη -Βουτυρά, υπεύθυνη του αρχείου Μουσικής Εικονογραφίας και Φιλολογικών Πηγών του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

(Η έκθεση θα παραμείνει ανοικτή μέχρι αρχές Σεπτεμβρίου 2012).